Monday, July 8, 2013

'SPORTING' YANG TIDAK SEPATUTNYA


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Haarap maklum, tampalan ini merupakan tampalan yang telah lama terpendam di dalam draf dan merupakan tampalan saya yang terakhir bergelar pelajar.


Fuh, berhabuk laman ini dibiarkan sepi sendiri. Maafkan saya. Bukan apa, tugasan terakhir sebagai pelajar sebelum melangkah pergi dari kampus masih lagi meniti di bait-bait terakhir. Semoga semuanya dan segala-galanya dipermudahkan oleh Allah Ta'ala. Amin ya rabbal'alamin.


Berbalik kepada topik di atas, secara dasarnya saya tidak menyetujui mengenai perkara yang ternyata salah tetapi masih diberi perhatian yang tidak sewajarnya.


Salah satu topik yang ingin saya sentuh pada hari ini adalah mengenai perhubungan dalam percintaan di antara lelaki dan wanita. Situasinya begini.


"Pak cik, saya ingin meminjam anak pak cik. Boleh?," si lelaki meminta izin dalam lafaz kata berlapik barangkali.


"Baiklah, tetapi jangan balik lambat sangat," balas si ayah itu tadi.


Lihat, betapa 'sporting' nya si ayah membiarkan si anak gadisnya keluar bersama lelaki yang belum tentu menjadi suaminya.


'Sporting' si orang tua membiarkan anak gadis mereka berpeleseran keluar berdua-duaan dan mereka tegar melakukan maksiat.


Sudahlah, sedarlah, berubahlah. Berbaliklah kepada ajaran Islam yang sejati.


Tahu dan fahami tanggungjawab. Tidak kiralah anda si ayah yang 'sporting' itu, mahupun anak yang keluar 'berdating' itu.


Sayang Allah, amalkan apa yang dituntut oleh agama Islam, sayang ayah, jaga maruah diri.


Ketulusan hati: Bila rakan yang disayangi yang berbuat begini, saya pasti anda juga sukar untuk menasihati. Ya Allah, hambamu ini hanya mampu berdoa agar si dia mampu berubah. Sedar khilafnya dan kembali ke jalan yang Engkau rahmati. Amin ya rabbal'alamin.

"Silalh klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: