Monday, July 8, 2013

APAKAH DEFINISI BERJAYA?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini merupakan hari kerajinan saya untuk menambahkan lagi koleksi tampalan di laman ini.


Apabila menyebut perkataan berjaya, apa yang terlintas di fikiran anda? 


Sekiranya anda pelajar, adakah dengan mendapat A untuk semua subjek peperiksaan merupakan bukti anda berjaya?


Sekiranya anda pekerja, adakah dengan dapat naik pangkat, atau mampu memiliki rumah, kereta, atau aset yang sewajarnya merupakan tanda kejayaan anda?


Lain orang, lain habuan mereka. 


Ada yang tidak berjaya, tetapi kaya dengan pengalaman hidup. Ada yang kaya, tetapi tidak bertindak sewajarnya.


Itulah keadilan dalam menuntut kejayaan untuk berjaya. Amat jarang kita berjumpa dengan insan yang berjaya, yang berjaya akhlak dan aset luarannya. Ada tetapi tidak ramai. 


Saya nak berjaya, jadi bagaimana caranya? Anda ingin berjaya, maka laburlah dalam skim kami. Oh, ini adalah contoh sahaja, saya tidak mempromosikan apa-apa skim, harap maklum. 


Ya. Berjaya seringkali dikaitkan dengan wang ringgit. Mentaliti masyarakat kita. Adakah anda setuju? 


Baiklah, sekiranya anda tidak setuju, kemukakan hujah anda di ruangan komen di bawah. Tuliskan atau taiplah sekiranya anda rajin. Jangan malu, jangan silu. Hehe.


Berjaya menuntut kita supaya menjadi orang yang bersyukur apa adanya. Berjaya merupakan pemangkin untuk kita menolak diri kita ke hadapan untuk mencuba sesuatu yang baru, yang belum pernah kita ceburi sebelum ini. Inilah dia, si berjaya itu! Ya, sekiranya anda statik pada suatu kedudukan yang mungkin mengambil masa yang lama untuk mengubah posisi anda, sekalipun kecil anjakan yang anda lakukan, itulah kejayaan bagi anda. Setuju atau tidak?


Manusia, kita ada potensi diri. Cuma kadangkala kita tidak sedari. Kerana apa? Kerana kita seringkali sibuk memantau perkembangan insan di sekeliling kita dan membandingkan kejayaan si dia dengan si kita. 


Eh, dia dah berjaya. Aku bila lagi? Bukan kita tidak boleh membandingkan diri kita dengan insan lain, tetapi, ukur baju di badan sendiri. Berjaya dengan ikut kemampuan kita. Biarpun lambat hasilnya, tetapi melalui cara yang betul di sisi Allah Ta'ala. InsyaAllah, anda pasti berjaya.


Ketulusan hati: Jom berjaya di dunia dan di akhirat. Berjaya di dunia, bersyukur apa adanya. Hati lapang, jiwa senang. Hiduplah dengan bersederhana. Assalamualaikum.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: