Monday, March 26, 2012

SIRI 5 : SERATUS MARKAH !

*Yahoo*

Debaran kian terasa. Kini, tiba lah hari yang di tunggu-tunggu. Majlis pertunangan Umairah yang serba ringkas diadakan. Adat yang selagi mampu diikuti serta tidak melanggar syariat Islam.


Mak Cik Ina: Umairah, dah siap ke? Rombongan dah nak sampai dah tu. Minah, cepat! Karang tak siap pula anak dara orang kau 'touchup' tu.


Mak Cik Ina, ibu saudara Umairah, merangkap insan yang paling rapat di sisinya setelah ketiadaan ibu. Bahkan, wajah ibu saudaranya itu ada iras-iras ibunya.


Umairah: Mak Cik, dah siap dah ni. Lambat bersiap tadi pun bukan salah Mak Cik Minah ni. Umairah yang salah. Asyik keluar masuk tandas je tadi. Maafkan Umairah ya, mak cik.

Mak Cik Minah: Ha, dengar tu Ina. Bukan salah aku. Aku ni bukan apa, kesian aku tengok Umairah ni, asyik keluar masuk tandas je. 'Nervous' tu. Biasalah, darah gemuruh lah katakan.


Satu bilik ketawakan Umairah. Merona merah wajah Umairah dibuatnya. Siapa pula Mak Cik Minah? Mak Cik Minah ni pula mak andam kerjanya. Rumah pun sebelah rumah Umairah sahaja. Seorang yang peramah dengan semua insan.


Mak Cik Ina: Alhamdulillah. Dah siap semuanya. Ha, tengok tu! Rombongan dah sampai pun.


Kelihatan rombongan pihak lelaki berjalan masuk ke ruang tamu. Bilik Umairah yang terletak di tingkat dua, mampu menyaksikan peristiwa bersejarah itu.


Mak Cik Minah: Umairah, senyum. Tarik nafas perlahan-lahan dan hembus dengan tenang. InsyaAllah, kurang sikit rasa gemuruh tu.

Umairah: Terima kasih Mak Cik Ina dan Mak Cik Minah. Sebab tolong uruskan majlis Umairah. Jasa mak cik sekalian, pasti tidak akan Umairah lupakan sampai bila-bila.

Mak Cik Ina: Dah jadi sebahagian dari tanggungjawab mak cik. Mak cik dah anggap Umairah macam anak mak cik. InsyaAllah, selagi kudrat mak cik masih ada, mak cik tolong.

Mak Cik Minah: Apa lah sangat bantuan mak cik kali ni. Rumah kita kan sebelah-menyebelah. Tak ada hal punya.


Diam tak diam, sesi rundingan telah pun selesai. Kini, acara menyarung cincin sebagai tanda dijalankan. Berdebar lagi lah hati Umairah di buatnya. Maklumlah, melangkah ke alam pertunangan dan InsyaAllah bakal ke alam pernikahan.


Mak Cik Ina: Umairah, cuba angkat sikit muka tu. Asyik tunduk je. Ni ha, bakal mak mertua dah nak sarung cincin ni.

Umairah: Assalamualaikum, mak cik.

Mak Cik Azizah: Waalaikumussalam. Apa pula mak cik, panggil mama. Kan lebih mesra. InsyaAllah, bulan hadapan mama datang lagi. Kami dah sepakat mahu langsungkan majlis akad nikah bulan hadapan. Tak sabar mama nak ada menantu. Umairah menantu sulung mama tau.


Terkejut Umairah dibuatnya. Lagi sebulan statusnya bakal berubah. Menjadi isteri orang! Ya Allah!




*Yahoo*
Cincin tanda sudah disarung. Itu tandanya Umairah sudah pun menjadi tunangan orang.



Mak Cik Azizah: Umairah, mak cik sarungkan cincin ni sebagai tanda Umairah bakal menjadi menantu mak cik. Walaupun ini kali pertama mak cik bertentang mata dengan Umairah, mak cik dah tahu sebab anak mak cik pilih Umairah. Mak cik dah jatuh sayang dengan Umairah. Umairah, semoga kita bertemu lagi bulan hadapan sebagai menantu mak cik.

Umairah: Terima kasih, mak cik kerana sudi terima Umairah sebagai menantu. Umairah tidak lah terlalu sempurna untuk anak mak cik, tetapi InsyaAllah Umairah akan cuba yang terbaik untuk memperbaiki akhlak Umairah.

Mak Cik Azizah: Mak cik sayang Umairah. Jaga diri baik-baik ya, nak.

Umairah: InsyaAllah, mak cik.

Kini, lengkap sudah majlis bertunang. Terasa pantas masa berlalu.



********************************************************************************************



Jam loceng nyaring berbunyi. Mengejutkan tidur Umairah yang nyenyak umpama bidadari. Mimpi bertunang? Ya Allah, inikah petunjuk dariMu? Macam betul-betul. 'Serious', tak macam mkimpi langsung! Mimpi oh mimpi, indahnya mimpiku tadi.

Kedengaran suara Angah mengetuk pintu untuk mengajaknya solat berjemaah.

Ya Allah, malunya! Angah dah bangun. Dia? Masih terpisat-pisat di atas katil. Oh, tidak mengapa. Dia di alam ABC (Allah Bagi Cuti).

Umairah: Angah, solat lah dulu dengan abah. Kak Long uzur.

Uzair: Patutlah tadi Angah ketuk pintu bagai nak rak Kak Long tak bangun. Kak Long, cepat sikit mandi tau. Angah rindu nak makan nasi goreng Kak Long.

Umairah: Baiklah, nanti Kak Long buatkan. Angah, jangan lupa jadi 'spy' untuk Kak Long.

Angah: Baik, Kak Long.


Seusai mandi, Umairah menjalankan tanggungjawabnya sebagai anak. Memasak di waktu pagi, mengemas rumah, membasuh pakaian abah dan adik lelaki kesayangannya yang seorang itu, dan mengemas rumah menggantikan tugas arwah emaknya yang pergi mengadap Ilahi lima tahun lalu. Sementara masih di alam cuti semester, apa salahnya berbakti kepada keluarga. Sudah 'pass' untuk menjadi menantu rupanya. Eh?

SIRI 4 : SERATUS MARKAH !

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

SIRI 4 : SERATUS MARKAH !

*Yahoo*


Sambil menikmati hidangan petang, kelihatan si anak dan si bapa berbual-bual di halaman rumah yang dihiasi dengan persekitaran yang menenangkan. Mari ikuti perbualan mereka.



Umairah: Abah, Kak Long dah buat keputusan. Tetapi ada satu syarat. Kak Long dah minta tolong Angah untuk siasat latar peribadi bakal imam Kak Long tu. Boleh ke, abah?

Abah: Kan abah dah cakap dulu. Abah serahkan keputusan tu untuk Kak Long. Kak Long berhak untuk pilih siapa yang layak ke atas cinta Kak Long tu. Dan kalau boleh, abah harap ini keputusan yang terbaik untuk Kak Long. Abah sayang dengan anak-anak abah. Tak terucap dengan kata-kata. Ha, fasal Angah tu mengapa pula?

Umairah: Kak Long nak minta Angah rapat dengan dia. Lihat bagaimana peribadinya dan cara dia menjaga agamanya. Boleh kan abah?

Abah: Ikut suka hati Kak Long lah. Dan yang paling utama, batasan kena jaga.

Umairah: Baik, abah. Lagipun, Angah yang akan siasat. InsyaAllah, Kak Long tak masuk campur pun. Apatah lagi untuk berjumpa dengan dia.

Abah: Ni abah nak bagitahu, dia tu Ustaz dekat sekolah abah. Dia bagitahu abah yang dia berkenan dengan anak abah ni. Abah pun pelik macam mana dia boleh kenal anak kesayangan abah ni. Tapi, tak mustahil, cinta itu kan subjektif. Tak pernah jumpa dan lihat wajah pun boleh jatuh cinta. Amboi, merah pulak wajah anak manja abah ni.

Umairah: Abah ni ada-ada je nak usik Umairah. Tapi kan abah, cinta tu kan macam 'magic'. Tiada sebab untuk jatuh ke dalam anugerah Allah yang tidak terhingga itu. Dan kalau boleh, Kak Long nak bakal suami yang macam abah. Sudah lah baik, dan paling penting manis tu ada. Patutlah arwah emak pun boleh cair.

Abah: Arwah emak Umairah dulu pun datuk yang kenalkan dekat abah. Cinta kami bukan kerana paras rupa tetapi berlandaskan restu ibu bapa dan abah pilih dia sebagai isteri kerana agama. Itulah keberkatan dan kebahagiaan yang tidak berbelah bahagi bagi abah. Arwah emak dulu pun malu-malu nak jumpa abah. Kali pertama kami jumpa masa akad nikah. Merah muka macam muka Umairah tadi lah.

Umairah: Abah, sudah-sudah lah usik Umairah. Tapi kan 'sweet' lah kenangan cinta abah dengan emak dulu. Hebatlah abah Umairah ni. Lelaki yang baik untuk gadis yang baik. Tidak begitu, abah?

Abah: Betul tu. Kita jaga akhlak kita dan agama kita kerana Allah. Bukan untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Itu riak namanya. Tidak baik. Abah harap anak abah mampu untuk menjaga maruah diri dan keluarga. Cinta itu fitrah. Tetapi, alangkah indahnya sekiranya kita bercinta mengikut syariat. Hati lapang, pahala pun dapat. Ni kenapa pula tersengih-sengih tiba-tiba ni? Umairah...Umairah...

Umairah: Bukan apa abah, kalau boleh, abah tolong lah tengok perwatakan dia juga. Jadi 'spy' macam Angah. Boleh, abah?

Abah: Hari-hari kat sekolah tu abah tengok dia. Akhlaknya dan cara pergaulannya memang bagus. Bukan abah nak puji tinggi melangit bakal menantu abah tu. Tapi, itulah perwatakan dia yang abah tahu sedikit sebanyak.

Umairah: Alhamdulillah. Kak Long harap itulah sikap sebenar dia. Kak Long sayang abah. Terima kasih abah sebab carikan jodoh yang terbaik untuk Kak Long.

Abah: Sama-sama. Bukan abah yang cari, tetapi dia yang berkenan dengan anak kesayangan abah ni. Abah ni sebagai orang tengah je. Abah nak anak abah gembira dengan jodoh yang ditentukan Allah ni. Berapa lama Kak Long nak siasat ni? Abah tak nak lama-lama, nanti abah berkebolehan jadi penyiasat persendirian pula.

Umairah: Abah ni. Kalau setahun?

Abah: Lamanya.

Umairah: Umairah melawak je lah abah.

Abah: Abah pun melawak juga.



Petang yang hening itu dihiasi dengan ketawa dua beranak tersebut. Jauh di sudut hati, Encik Muhammad berharap agar anaknya itu mampu mendapat kebahagiaan berlandaskan redha Ilahi dan dirinya sendiri sebagai ayah. Semoga hari esok mampu memberi sinar ketenteramam dalam diri anak kesayangannya itu.

SIRI 3 : SERATUS MARKAH !                                                             SIRI 5 : SERATUS MARKAH !

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

Sunday, March 25, 2012

YA ALLAH , RAHMATILAH KERINDUANKU !


*Yahoo*
Kehidupan itu indah. Penuh dengan warna-warni.



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar anda pada hari ini? Gebukah iman anda segebu putihnya salju di negara yang bersalji. Oh, sudah lama lawak yang tidak berapa cerdik dihidangkan di laman ini.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah Ta'ala kerana masih lagi memberi kesempatan untuk saya dan anda sang pembaca bernafas di bumi ini. Alhamdulillah, masih lagi mampu menganyam impian untuk masa hadapan. Alhamdulillah.

Sibuk. Bukan sibuk insan yang menyibuk itu. Tetapi kehidupan saya kini agak kelam-kabut memintal Projek Ilmiah Tahun Akhir (PITA) saya. Walaupun kajian masih tidak berganjak tetapi dalam akal fikiran, banyak yang sedang difikirkan untuk dicanang menjadi realiti.

Saya tidak gemar sebegini rupa. Menyimpan semua benda hanya di dalam fikiran tanpa merealisasikan impian. Eh? Merealisasikan menjadi kenyataan.

Ya Allah, bantulah hambaMu yang selemah-lemah insan ini. Saya tidak kuat. Saya perlukan dahan untuk bergantung. Syukur Allah Ta'ala masih lagi menemani saya beserta Al-Quran. Inilah nikmat menjadi seorang muslim. Penyelesaian bagi hati yang tidak tenang sentiasa di sisi.

Penyelesaian pertama adalah berdoa kepada Allah Ta'ala. Luahkan apa yang terpendam kepadaNya. Biar hanya Dia yang tahu kesusahan dan ketidak ketenangan kita. Hikmahnya, hati jadi lapang dan semestinya rahsia kita akan terpelihara tanpa ada yang mengkhianati. Indahkan Islam?

Penyelesaian kedua adalah dengan membaca Al-Quran. Baca dan hayati maksudnya. Bukan baca sahaja. Yang paling indah adalah Al-Quran adalah tempat yang paling sesuai setelah meluahkan kepada Allah. Pahala dapat, hati pun tenteram. Ubat segala penyakit adalah Al-Quran. Cubalah, anda pasti merasai nikmatnya.

Penyelesaian ketiga pula adalah dengan melakukan amalan sunat yang lain seperti beristighfar, solat sunat, dan menghadiri majlis agama. Sekiranya saya mempunyai masalah, tempat untuk menghadiri majlis agama yang sering saya kunjungi adalah di alam maya sahaja. Mudah bukan? Menuntut ilmu sambil berhibur. Antara ustaz yang sering menjadi pilihan menunutut ilmu secara alam maya adalah Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Kazim Elias. Tidak lupa, rancangan Semanis Kurma juga turut menjadi pilihan hati. Hidup kita dihiasi dengan pancaroba duniawi. Kita tidak tahu bila detik ianya akan hadir dalam hidup kita tetapi kita boleh menjadikan pengalaman insan lain sebagai panduan dalam kehidupan kita.

Penyelesaian yang lain adalah dengan berkongsi masalah kita dengan ibu bapa, teman rapat, pasangan ataupun sesiapa sahaja yang anda percayai. Dapatkan khidmat nasihat dari mereka kerana pengalaman mereka ataupun nasihat yang berguna kepada kita. Sekiranya boleh, dengan perkongsian masalah kita kepada mereka diharap agar mereka turut sama memberi jalan penyelesaian yang baik untuk kita. Perkongsian itu kan tanda sayang? Sayang sesama makhluk dapat pahala. Indah kan Islam?

Penyelesaian yang sering saya lakukan juga adalah dengan memberi masa akal kita untuk berfikir. Berfikir apa yang baik dan sebaliknya. Motivasi juga turut menyumbang kepada penyelesaian bagi masalah hati yang tidak tenang.

Hati yang tenang, datangnya dari Allah Ta'ala. Jadi, sucikan hati dan tingkatkan amalan dan cari ilmu pengetahuan sehingga hayat di kandung badan. Buat perkara yang mahmudah, dapat pahala. Indahnya Islam kan kawan-kawan?

Apa tunggu lagi? Jom jadi soleh dan solehah bersama. Semoga usaha kita berterusan untuk mendapat kerahmatan dan keberkatan dari Allah Ta'ala.

Terima kasih kerana membaca.

Ketulusan hati: Ya Allah, Engkau gantikanlah kerinduanku kepada keimanan terhadapMu. Saya insan yang lemah. Bantulah hambaMu ini untuk menyelesaikan perkara yang tidak selesai. Ya Allah, permudahkanlah urusanku dan juga limpahkanlah rezeki yang halal untukku. Ya Allah, berikan waktu untukku berbakti kepada kedua ibu bapaku dan jadikanlah saya anak yang solehah di dunia dan di akhirat. Amin ya rabbal'alamin.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.