Sunday, June 3, 2012

KEPOMPONG

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat pagi di ucapkan.


Mata kini sudah berat tetapi sukar di lelapkan. Maka, mengisi kekosongan hati dengan madah yang sengaja di coretkan di sini. Sudah lama laman ini terbiar sepi. Bukan terlintas di hati untuk beradu sepi, tetapi apabila jari-jemari berlari di sini, secara automatik minda tiada isi. Maafkan saya sekiranya ada yang menunggu istilah madah dalam laman ini.



*Yahoo*
Tiada apa yang istimewanya kepompong apabila dilihat begini. Hanya warna perang sederhana yang melintasi pandangan sisi.




*Yahoo*
Tetapi apabila munculnya makhluk yang indah sebegini, ya, istimewanya terperi.




Ya,
Aku ingin menjadi rama-rama,
Yang keluar dari kepompong yang biasa-biasa sahaja,
Asalnya tidak lah lawa,
Tetapi dalamannya indah terpelihara.


Andai aku adalah rama-rama,
Akan aku cari indahnya warna bunga,
Bukan untuk menghirup madunya sahaja,
Tetapi menghiasi pandangan mata.


Tidak ku nafikan indahnya ciptaan Allah Ta'ala,
Terpelihara lagi menenangkan minda,
Ya Allah izinkan aku bercinta,
Agar kecantikanku hanya terlihat di mata si dia.


Aku mengejar sepi dunia,
Yang hanya indah khabar dari rupa,
Hakikatnya ternoda,
Tetapi di simpan jua.


Aku melihat perkara di sekelilingku,
Memerhati kehidupan mereka dan mereka,
Si dia dan si dia,
Entah mengapa jauh di sudut hatiku,
Ku merasakan ada yang tidak kena,
Tetapi semuanya adalah takdir dari Yang Maha Esa,
Buat pedoman kita semua.


Jangan di bukan aib insan lain,
Kerana manusia itu kita tidak dapat jangka perubahan mereka,
Mungkin suatu masa sang mereka bakal menjadi lebih baik dari kita?
Siapa kita menghukum mereka tanpa usul periksa yang sewajarnya.


Dunia oh dunia,
Engkau telah tua,
Izinkan aku mengisi tuamu dengan apa yang termampu,
Semoga ibadahku, kebaikanku, dan segala amalanku ini terisi,
Dengan ikhlas kepada Ilahi.


Ku tahu diriku tidak lah sesempurna mana,
Seperti manusia lain juga,
Ya,
Penantianku hanyalah sia-sia,
Ku berharap agar bakal pemilik cintaku yang halal ada menemani di kala suka dan lara,
Mungkin bukan sekarang,
Tetapi kelak yang menjelma.


Ya Allah,
Anugerahkan lah aku cinta,
Agar aku tenang dalam rahmatMu,
Melalui cinta si dia yang halal terpelihara.


Aku sudah cukup dewasa belajar erti hidup dari insan di sekelilingku,
Tetapi teori sahaja tidak mencukupi,
Praktikalnya lebih meruntun emosi.


Ya Allah,
Cekalkanlah hati hambaMu ini,
Supaya menempuhi kehidupan di landasan yang sentiasa benar di sisi.


Ketulusan hati: Tahniah kepada rakan-rakan yang telah pun mendirikan rumahtangga, sedang dalam persiapan mahupun perhubungan. Saya mendoakan kalian semoga berbahagia dengan cinta anda sehingga ke syurga Allah Ta'ala. Kepada anda sang pembaca, selamat tidur semua dan semoga mimpi indah menemani tidur anda. Terima kasih kerana membaca.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: