Sunday, April 15, 2012

CINTA

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada malam ini, saya berkesempatan untuk melayan kerenah jari-jemari untuk mencoret serba-sedikit mengenai cinta. Saya bukan pakar dalam bidang yang sangat luas ini tetapi keadaan rakan-rakan dan pengalaman mereka menjadikan saya agak memahami. Agak. Bukan seratus-peratus memahami. Eh?

Teori sebelum praktikal. Boleh?




*Yahoo*
Ilmu cinta ternyata luas. Bukan untuk dikhianati, malah untuk menyenangkan hati.



Apabila membicarakan tentang cinta, saya terkenang kembali mengenai persoalan dari guru sekolah rendah dahulu. Ketika saya berada di dalam darjah empat ketika itu. Mungkin. Oh, umur meningkat, maka ingatan kurang mengingat!

Di dalam kelas muzik ketika itu, cikgu tersebut menyoal kami, begini soalannya, "Siapa pernah jatuh cinta?"

Lihat, soalan yang ringkas, bukan?

Ingin sahaja saya mengangkat tangan!

Soalan yang bakal merubah perspektif diri dalam usia yang muda. Darjah empat bersamaan sebelas tahun, sudah jatuh cinta? He...he...

Selepas berapa lama menunggu, ternyata tiada seorang pun yang mengangkat tangan!

Saya? Saya berasa ingin sahaja. Ternyata saya juga tidak begitu berani untuk berbuat demikian.

Dalam hati, saya merasakan bahawa ya!

Saya bercinta dengan keluarga saya, rakan-rakan dan juga Allah Ta'ala yang berada di sisi setiap masa.

Cinta bukan satu masalah tetapi merupakan kekuatan untuk sentiasa positif. Cinta untuk membangkitkan semangat dalam diri. Cinta yang ikhlas adalah cinta kerana Ilahi. Bukan nafsu!

Adegan mengangkat tangan itu hanya wujud dalam hati sahaja!

"Cinta itu bukan untuk lelaki dan wanita sahaja. Insan di sekeliling kita pun kita boleh bercinta. Cinta itu bersifat segala-galanya! Jangan terlalu mengecilkan skop percintaan itu!"

Demikianlah sedikit nasihat dari cikgu tersebut. Semua tertunduk tersipu malu, tetapi saya hanya melihat cikgu tersebut. Kerana saya yakin, jawapan saya adalah sama dengan cikgu tersebut!
 
Oh, mengapa saya tidak mengangkat tangan ketika itu. Rugi...rugi....

Secara konklusinya, minda kita jangan kita sempitkan dengan ya atau tidak. Cuba cari jawapan mengapa ya atau tidak kepada jawapan kita! Kerana akal kita begitu berharga!

InsyaAllah, dengan cara ini secara tidak langsung, kita mengajar otak kita untuk berfikir.

Jangan manjakannya dengan cinta yang memberi maksiat tetapi hargai cinta insan di sekeliling kita.

Ketulusan hati: Ibubapa saya sudah beri 'hint' dalam bab cinta ini. Jodoh tidak dianugerahkan kepada saya lagi. InsyaAllah, saya juga menanti saat tersebut. Tetapi, biarlah dalam keadaan saya sudah menyediakan apa yang perlu untuk kedua ibubapa saya dan adik-adik saya. Segala-galanya saya serahkan kepada Allah Ta'ala.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: