Monday, March 26, 2012

SIRI 5 : SERATUS MARKAH !

*Yahoo*

Debaran kian terasa. Kini, tiba lah hari yang di tunggu-tunggu. Majlis pertunangan Umairah yang serba ringkas diadakan. Adat yang selagi mampu diikuti serta tidak melanggar syariat Islam.


Mak Cik Ina: Umairah, dah siap ke? Rombongan dah nak sampai dah tu. Minah, cepat! Karang tak siap pula anak dara orang kau 'touchup' tu.


Mak Cik Ina, ibu saudara Umairah, merangkap insan yang paling rapat di sisinya setelah ketiadaan ibu. Bahkan, wajah ibu saudaranya itu ada iras-iras ibunya.


Umairah: Mak Cik, dah siap dah ni. Lambat bersiap tadi pun bukan salah Mak Cik Minah ni. Umairah yang salah. Asyik keluar masuk tandas je tadi. Maafkan Umairah ya, mak cik.

Mak Cik Minah: Ha, dengar tu Ina. Bukan salah aku. Aku ni bukan apa, kesian aku tengok Umairah ni, asyik keluar masuk tandas je. 'Nervous' tu. Biasalah, darah gemuruh lah katakan.


Satu bilik ketawakan Umairah. Merona merah wajah Umairah dibuatnya. Siapa pula Mak Cik Minah? Mak Cik Minah ni pula mak andam kerjanya. Rumah pun sebelah rumah Umairah sahaja. Seorang yang peramah dengan semua insan.


Mak Cik Ina: Alhamdulillah. Dah siap semuanya. Ha, tengok tu! Rombongan dah sampai pun.


Kelihatan rombongan pihak lelaki berjalan masuk ke ruang tamu. Bilik Umairah yang terletak di tingkat dua, mampu menyaksikan peristiwa bersejarah itu.


Mak Cik Minah: Umairah, senyum. Tarik nafas perlahan-lahan dan hembus dengan tenang. InsyaAllah, kurang sikit rasa gemuruh tu.

Umairah: Terima kasih Mak Cik Ina dan Mak Cik Minah. Sebab tolong uruskan majlis Umairah. Jasa mak cik sekalian, pasti tidak akan Umairah lupakan sampai bila-bila.

Mak Cik Ina: Dah jadi sebahagian dari tanggungjawab mak cik. Mak cik dah anggap Umairah macam anak mak cik. InsyaAllah, selagi kudrat mak cik masih ada, mak cik tolong.

Mak Cik Minah: Apa lah sangat bantuan mak cik kali ni. Rumah kita kan sebelah-menyebelah. Tak ada hal punya.


Diam tak diam, sesi rundingan telah pun selesai. Kini, acara menyarung cincin sebagai tanda dijalankan. Berdebar lagi lah hati Umairah di buatnya. Maklumlah, melangkah ke alam pertunangan dan InsyaAllah bakal ke alam pernikahan.


Mak Cik Ina: Umairah, cuba angkat sikit muka tu. Asyik tunduk je. Ni ha, bakal mak mertua dah nak sarung cincin ni.

Umairah: Assalamualaikum, mak cik.

Mak Cik Azizah: Waalaikumussalam. Apa pula mak cik, panggil mama. Kan lebih mesra. InsyaAllah, bulan hadapan mama datang lagi. Kami dah sepakat mahu langsungkan majlis akad nikah bulan hadapan. Tak sabar mama nak ada menantu. Umairah menantu sulung mama tau.


Terkejut Umairah dibuatnya. Lagi sebulan statusnya bakal berubah. Menjadi isteri orang! Ya Allah!




*Yahoo*
Cincin tanda sudah disarung. Itu tandanya Umairah sudah pun menjadi tunangan orang.



Mak Cik Azizah: Umairah, mak cik sarungkan cincin ni sebagai tanda Umairah bakal menjadi menantu mak cik. Walaupun ini kali pertama mak cik bertentang mata dengan Umairah, mak cik dah tahu sebab anak mak cik pilih Umairah. Mak cik dah jatuh sayang dengan Umairah. Umairah, semoga kita bertemu lagi bulan hadapan sebagai menantu mak cik.

Umairah: Terima kasih, mak cik kerana sudi terima Umairah sebagai menantu. Umairah tidak lah terlalu sempurna untuk anak mak cik, tetapi InsyaAllah Umairah akan cuba yang terbaik untuk memperbaiki akhlak Umairah.

Mak Cik Azizah: Mak cik sayang Umairah. Jaga diri baik-baik ya, nak.

Umairah: InsyaAllah, mak cik.

Kini, lengkap sudah majlis bertunang. Terasa pantas masa berlalu.



********************************************************************************************



Jam loceng nyaring berbunyi. Mengejutkan tidur Umairah yang nyenyak umpama bidadari. Mimpi bertunang? Ya Allah, inikah petunjuk dariMu? Macam betul-betul. 'Serious', tak macam mkimpi langsung! Mimpi oh mimpi, indahnya mimpiku tadi.

Kedengaran suara Angah mengetuk pintu untuk mengajaknya solat berjemaah.

Ya Allah, malunya! Angah dah bangun. Dia? Masih terpisat-pisat di atas katil. Oh, tidak mengapa. Dia di alam ABC (Allah Bagi Cuti).

Umairah: Angah, solat lah dulu dengan abah. Kak Long uzur.

Uzair: Patutlah tadi Angah ketuk pintu bagai nak rak Kak Long tak bangun. Kak Long, cepat sikit mandi tau. Angah rindu nak makan nasi goreng Kak Long.

Umairah: Baiklah, nanti Kak Long buatkan. Angah, jangan lupa jadi 'spy' untuk Kak Long.

Angah: Baik, Kak Long.


Seusai mandi, Umairah menjalankan tanggungjawabnya sebagai anak. Memasak di waktu pagi, mengemas rumah, membasuh pakaian abah dan adik lelaki kesayangannya yang seorang itu, dan mengemas rumah menggantikan tugas arwah emaknya yang pergi mengadap Ilahi lima tahun lalu. Sementara masih di alam cuti semester, apa salahnya berbakti kepada keluarga. Sudah 'pass' untuk menjadi menantu rupanya. Eh?

SIRI 4 : SERATUS MARKAH !

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: