Saturday, February 25, 2012

SIRI 2 : SERATUS MARKAH !


*Yahoo*
Ya Allah, indahnya keindahan bintang malam ciptaanMu. Alangkah indahnya seandainya aku lah bintang itu yang berbakti di jalanMu tanpa rasa gentar untuk mempertahankan agamaMu.



Malam masih muda. Kelihatan bintang menyinari kegelapan langit Ilahi dengan penuh keikhlasan.

Mata Umairah masih terasa segar. Keputusan yang perlu di buat bakal merubah kehidupan masa hadapannya. Bukan niat di hati untuk melawan kata-kata abahnya, tetapi dirinya sendiri belum sempurna memikul tanggungjawab sebagai seorang anak apatah lagi seorang isteri!

Masih segar lagi di ingatan kata-kata abahnya sebentar tadi. Tidak terdetik dan terniat langsung dalam dirinya untuk membangkang keputusan abahnya itu. Tetapi, nasi telah menjadi bubur. Bubur masih boleh di makan tetapi hati abahnya? Entah, sukar diterjemah apa yang di rasanya tatkala ini. Yang pastinya rasa bersalah yang menggunung.

Abah: Kak Long, abah harap Kak Long dapat terima nakhoda yang telah pun abah cari untuk Kak Long. Hanya ini lah sahaja harapan terakhir abah untuk melihat Kak Long gembira dalam alam rumahtangga kelak.

Umairah: Abah, berapa kali Kak Long dah cakap. Kak Long masih tak mampu untuk menambah tanggungjawab lagi. Tanggungjawab sebagai anak pun masih merangkak-rangkak lagi, apatah lagi di tambah dengan status isteri.

Abah: Kak Long fikirkan lah dengan sebaik mungkin. Ikut kata hati mati, ikut kata mulut binasa. Kak Long pun dah dewasa. Abah yakin anak abah mampu untuk pikul tanggungjawab tu nanti.

Umairah: Abah, Kak Long tak janji nak berikan keputusan yang positif. Tapi, InsyaAllah, Kak Long istikharah dulu, ya abah. Maafkan Kak Long, abah. Sedikit pun tak terniat nak bangkang keputusan abah.

Abah: Abah bukan apa. Abah tahu anak abah ni macam mana. Istikharah lah dulu Kak Long. Minta petunjuk dari Allah.




*Yahoo*
Berdoa sahaja tanpa usaha tidak mencukupi. Berdoa dan berusaha itu harus seiringan dan tawakal lah setelah usaha dan doa itu dilakukan dengan bersungguh-sungguh.



Ya Allah, Kau berikanlah petunjuk kepada hambaMu yang lemah ini. Tidak terdaya untukku mengharunginya seorang diri.

Uzair: Kak Long, tak tidur lagi? Dah tengah malam dah ni. Dua belas tengah malam dah.

Umairah: Angah ni. Terperanjat Kak Long. Sergah tiba-tiba je.

Uzair: Maaf lah Kak Long. Tak sengaja. Angah baru nak ambil wudhu' sebelum tidur. Lagipun, Angah baru habis ulangkaji tadi. Lepas tu, ternampak Kak Long dekat beranda ni. Bahaya lah Kak long tengah malam macam ni duduk sorang-sorang dekat sini.

Umairah: Sayang jugak Angah dekat Kak Long, kan? Dah dekat tiga jam lah kiranya Kak Long ada dekat sini.

Uzair: Mesti lah! Kak Long sorang je tau kakak yang Angah ada. Kenapa ni Kak Long? Kak Long, ada masalah ke? Fasal keputusan abah semalam ke?

Umairah: Entah lah. Rasa rindu dekat arwah mak. Kalau dulu, kalau Kak Long ada masalah, mak lah orang pertama yang akan menjadi tempat Kak Long mengadu. Dah lah. Angah, pergi masuk tidur.

Uzair: Kak Long, Angah pun pendengar yang setia macam arwah mak tau. Kak Long boleh kongsikan masalah Kak Long tu dengan Angah. InsyaAllah, kalau Angah boleh tolong, Angah tolong.

Umairah: Angah, macam mana kita nak tahu orang tersebut adalah jodoh kita? Segan lah Kak Long nak tanya Angah. Tapi, tadi Angah kata nak tolong, kan?

Uzair: Senang je Kak Long. Satu, dapatkan restu ibu bapa. Sekarang, abah dah pun restu, kan? Jadi, tiada masalah tiada. Kak Long kena gerakkan rancangan nombor dua. Istikharah pula. Lepas tu, Kak Long lihat peribadi dia. Bukan yang luaran je. Dalaman pun kena tahu juga. Setakat mana ilmu agamanya. Macam tu kot, Kak Long.

Umairah: Hebatnya Angah ni. Bukan apa. Kak Long nak dapatkan kepastian je. Selama ini mana lah Kak Long ada pengalaman dalam bab-bab cinta ni. Apa yang Angah cakap kan tadi sama dengan apa yang Kak Long pernah baca. Terima kasih lah Angah.

Uzair: Sama-sama Kak Long. Angah pun tak ada pengalaman. Tapi, Angah nak ikut macam mak dan abah yang bercinta selepas kahwin. Baru lah terasa indahnya alam percintaan yang halal. Tidak begitu?

Umairah: Angah, ada lagi satu masalah. Kak Long nak Angah tolong Kak Long. Boleh?

Uzair: InsyaAllah, boleh Kak Long. Tapi, apa dia?

Dua beradik itu meneruskan larian di padang, sementara Umairah ingin melupakan seketika apa yang membelenggu fikirannya.


SIRI 1 : SERATUS MARKAH !                                                             SIRI 3 : SERATUS MARKAH !


"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: