Sunday, January 15, 2012

SEUSAI MENGEMAS

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar anda pada hari ini? Semoga ceria hendaknya.

Saya baru sahaja selesai mengemas. Berpindah ke bilik baru yang menempatkan pelajar yang tidak pulang ke rumah sempena cuti semester. Oh, sayunya hati.



*Yahoo*
La la la la la la la... Mari mengemas bilik lah. Menyapu sampah (lebih tepatnya habuk), mengelap lantai, mengemas kain baju, dan akhirnya mengemaskini laman ini.


Habuk, tak usah cakaplah. "Memang lah habuk tidak boleh bercakap, apalah penulis ni?". Maaf sekiranya lawak yang ingin dicipta tidak berjaya.

Keadaan bilik baru ini seolah-olah bilik tinggal yang sekian lama ditinggalkan. Sawang memenuhi setiap penjuru bilik.

Islam mengajurkan umatnya menjaga kebersihan. Kebersihan yang dijaga rapi dapat mengurangkan kadar penyakit serta dapat menenangkan akal fikiran.

Aneh, bagaimana insan yang sebelum ini boleh bernafas di bilik yang dipenuhi oleh habuk yang sangat banyak. Sudahlah saya selesema. Tidak sihat.

Alhamdulillah, dengan kehendak Allah, saya berjaya mengemas. Syukur.

Seusai mengemas, saya meneruskan agenda mengemaskini laman ini dan saya tidak tahu apa yang perlu dicoretkan lagi.

Akal buntu di kala waktu panas petang menyapa dengan bahang haba. Panas badan terasa kurang dari semalam. Syukur.

Terima kasih kerana membaca,
Hanya ini yang ingin dicoretkan sahaja.

Ketulusan hati: Jaga kebersihan tempat tinggal anda sebagaimana anda menjaga kebersihan diri anda. Dahulu, sewaktu saya kecil, saya gemar memandang wanita yang cantik. Wanita itu sememangnya cantik sekiranya dia cantik di mata kaum yang sejenisnya. Tetapi, setelah dewasa, persepsi cantik tersebut turut berubah. Cantik tidak hanya sekadar fizikal semata-mata. Itu cantik yang sia-sia. Cantiknya seseorang wanita itu sekiranya dia menghiasi dirinya dengan pakaian yang menutup aurah, ketika berkata-kata tidak melunakkan suara untuk menarik perhatian, dan yang paling penting kebersihan tempat tinggal yang dijaga rapi. Inilah kecantikan yang sempurna. Kebersihan dan kecantikan yang diadun lama-kelamaan akan menjadikan wanita itu lebih mudah untuk beradaptasi dengan sekelilingnya. Assalamualaikum.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: