Friday, January 6, 2012

BERSANTAI BERSAMA MAKANAN DI SISI PANDANGAN MATA

Assalamualaikum dan selamat malam. Semoga anda bergembira menikmati hidangan makan malam yang disediakan tidak kira sama ada makanan tersebut segar dari dapur rumah anda kerana anda yang memasak mahupun ibu anda ataupun sesiapa sahaja asalkan lazat dan menyelerakan tekak anda. Tidak dilupakan kepada anda yang menikmati hidangan segar dari restoran atau di mana jua anda berada, asalkan makanan tersebut datang dari sumber yang halal dan selamat menjamu selera diucapkan.

Untuk tampalan kali ini, saya ingin berkongsi bersama anda makanan yang sering menjadi pilihan hati saya. Mungkin kerana lazat atau sesuai dengan selera saya. Oh, malam ini saya tidak pun ditemani dengan makanan di sisi. Cukuplah sekadar air masak yang menjadi peneman tatkala ini.

Semoga anda dapat merasakan terliur apabila melihat gambar ini. Saya sengaja mengujakan anda, padahal saya yang teruja. Malam ini perut kosong, tetapi saya hanya mahu menaip sahaja dan mengujakan mata dengan pemandangan makanan yang menyelerakan.

Sila, sila, dan sila. Bukan sila makan, tetapi sila lihat. Boleh? Senyum tidak perlu kata apa-apa.


*Yahoo*
Apabila saya keluar makan di luar bersama keluarga, pasti hidangan nasi goreng daging merah yang menjadi hidangan pilihan hati. Sedapnya.


Di kawasan rumah saya, Restoran Mini Resto merupakan restoran yang terbaik setakat ini yang memenuhi citarasa tekak saya. Memang terbaik. Oh, mengapakah sedap sangat? Terliur melihat gambar ini.



*Yahoo*
Nasi goreng ayam. Seperti yang dicoretkan tadi, Restoran Mini Resto memang terbaik. Senang cerita, semuanya lazatlah.


Eh, ada rambut kah dalam makanan di atas? Oh, itu bukan rambut, tetapi cop mohor pemilik gambar tersebut. Sila jauhkan spekulasi sebelum membaca coretan ini.



*Yahoo*
Nasi goreng daging. Sang penulis ni, semuanya nasi sahaja? Tidak adakah makanan berkuah yang menjadi pilihan kalbu? Oh, nanti saya jelaskan. Sila baca lagi coretan di bawah.



*Yahoo*
Mee kari. Hidangan yang lengkap dengan nutrisi. Disebabkan perut belum diisi pada malam ini, hanya mampu menelan air liur berkali-kali. Glup...glup... Siap dengan kesan bunyi lagi.



*Yahoo*
Laksa juga begitu. Sarat dengan nutrisi yang lengkap untuk tubuh badan. Nutrisi lengkap, perut kenyang, dan jangan sendawa. Erk... Alhamdulillah. Kesan bunyi lagi. Boleh?



*Yahoo*
Bihun sup juga begitu. Hidangan yang lengkap untuk tubuh badan. Kini, semasa saya sedang menaip ayat ini, secara tiba-tiba terbau bihun sup di deria bau. Aneh dan pelik? Oh, perkara biasa kerana perut kosong dan tiada peneman. Itulah, imaginasi itu tiada batasan walaupun sedang kelaparan. Eh, tiba-tiba pula.



*Yahoo*
Nasi goreng pattaya seringkali menjadi pilihan hati adik-adik saya terutama adik bongsu dan yang kedua bongsu. Apabila ditanya mahu makan apa, secara automatik inilah dia yang menjadi jawapan.


Oh, mereka seperti saya juga rupanya. Sukar menukar makanan yang menjadi kebiasaan. Adik-beradik lah katakan. Oh, rindunya saya dengan mereka. Semester ini merupakan semester yang benar-benar menuntut kesabaran dalam menempuhi kerinduan di jiwa kepada keluarga. Semoga pengorbanan ini menjadi titik permulaan dalam kejayaan hidup saya.



*Yahoo*
Milo ais pula sering menjadi minuman pilihan saya untuk menjadi peneman makanan yang dipilih tadi. Tidak best lah sekiranya makanan tiada peneman. Kesian dia keseorangan. Tidak begitu?



*Yahoo*
Adik bongsu saya lebih menggemari air oren.


"Adik nak minum apa," kata si tukang ambil pesanan. "Fresh orange satu," pandai beliau merojakkan bahasa. Tahun ini sudah pun masuk tahun satu. Mungkin saya akan ulaskan perangainya ketika hari pertama persekolahan. Nantikan ya, rakan-rakan.

Sebenarnya, saya bukanlah seorang yang memilih makanan. Setakat saya bernafas di bumi Allah ini, semua makanan yang boleh dimakan dan halal mengikut hukum syarak, semua saya makan. Minuman juga begitu.

Saya sukar menolak rezeki. Tetapi, nasi lebih menjadi keutamaan saya. Ibu saya pula lebih menggemari makanan berkuah dan sebenarnya kami sekeluarga tidaklah memilih makanan pun.

Luahan tersebut sekadar mengisi rasa hati yang dilanda kerinduan. Biasalah, mereka pun tidak tahu akan kewujudan laman ini. Maka, saya tidaklah berasa segan untuk meluahakn apa yang terpendam.

Terima kasih kerana membaca. Bukan lagi makan malam rasanya, makan pagi, mungkin?

Ketulusan hati: Makan perlu berpada-pada untuk mengelakkan serangan di dada (jantung). Macam pantun sudah. Selamat pagi dan selamat rehat. Assalamualaikum.


"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: