Wednesday, January 11, 2012

AWAK

Awak,
Ingat lagi kenangan ketika itu,
Saya perasan,
Awak tengok saya,
Dan setiap kali kalau saya perasan situasi itu,
Secara cepat saya akan berpaling dari pandangan mata awak,
Saya tundukkan pandangan saya,
Bukan kerana saya tidak sedar,
Tetapi saya takutkan Allah,
Itu sebablah saya menjaga pandangan saya,
Saya harap awak faham.



*Yahoo*
Jagalah pandangan kerana sesungguhnya pandangan itu dapat mengurangi rasuah hati terhadap kecintaan sesama makhluk yang belum tentu pasti merupakan jodoh kita. Kadangkala, bisikan syaitan yang menghasut supaya tidak mengendahkan pandangan tuntutan Ilahi tetapi mengikut telunjuk pandangan nafsu.



Awak,
Saya sebenarnya sukakan awak,
Suka yang sekadar suka-suka,
Suka yang entah apa-apa,
Suka yang menyulitkan saya,
Tetapi saya meletakkan kesukaan saya terhadap Allah sepenuhnya,
Sebab saya takut suka saya boleh menjadi lagha,
Jadi biarlah suka itu hanya di dalam hati saya,
Tanpa ketahuan daripada mana-mana makhluk,
Biarlah Allah yang menjadi peneman kesukaan ini,
Yang tahu sedalam mana kesukaan saya terhadap awak.



*Yahoo*
Luahkanlah rasa suka itu kepada Allah, biarlah Dia yang pegang rasa itu.



Awak,
Empat tahun kita berpisah,
Berpisah berjihad di jalan Allah,
Berjuang menuntut ilmu kerana Allah,
Tapi kadangkala saya nakal,
Saya mencari nama awak di alam maya,
Pencarian yang bakal melenyapkan rasa suka di hati sanubari.


Awak,
Akhirnya,
Pencarian saya berhasil,
Saya ketemu awak,
Tetapi saya takutkan Allah,
Saya takut melakukan maksiat hati,
Berbunga-bunga cinta tetapi awak bukan milik saya yang halal,
Untuk diletakkan cinta yang sedemikian rupa amat sukar bagi saya.


Awak,
Setiap coretan tulisan awak,
Saya baca,
Tersenyum dibuatnya,
Bukan kerana kelakar atau apa,
Kerana ilmu coretan awak tidak daya disamatarafkan dengan saya.


Awak,
Secara tidak sengaja,
Saya mencari nama awak dalam Buku Wajah,
Ternyata itu adalah awak,
Majlis undangan perkahwinan?
Oh, hati saya mengucapkan rasa syukur,
Awak telah ketemu cinta hati awak,
Awak bukan jodoh saya.


Awak,
Selamat menempuh alam rumahtangga,
Si dia adalah jodoh awak,
Jaga si dia dengan penuh ketertiban,
Penuhi pandangan mata awak dengan cahaya cinta si dia,
Tidak lupa,
Semoga mendapat cahaya mata yang soleh dan solehah,
Dambaan setiap pasangan yang bergelar suami isteri.



*Yahoo*
Awak, selamat menempuh alam bahagia.



Awak,
Selamat bercinta sehingga ke syurga,
Hanya itu sahaja doa ikhlas dari saya.


Ketulusan hati: Esok saya ada peperiksaan. Kertas akhir. Idea ini tiba-tiba menyerang. Jadi, saya pun tidak melepaskan peluang mencoretkannya di sini. Doakan saya, ya rakan-rakan. Terima kasih kerana membaca. Assalamualaikum.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: