Monday, January 2, 2012

AKU INSAN BIASA

*Yahoo*
Insan biasa sering mengharapkan yang luar biasa kerana luar biasa itu pasti dapat dimiliki oleh kita semua seandainya kita berusaha sewajarnya menuntut apa yang dinamakan luar biasa.



Aku insan biasa,
Punya kekurangan dan kelemahan,
Seperti engkau juga.

Aku insan biasa,
Hatiku sukar dijangka,
Tetapi aku akan pastikan akalku penakhluk nafsuku,
Supaya aku menjadi salah seorang penghuni syurga Allah Yang Maha Esa.

Aku insan biasa,
Kadangkala lemah dengan tuntutan dunia,
Lemah tidak beerti menyerah,
Akalku yang akan membantuku sedar beza antara halal dan haram sesuatu perkara.

Aku insan biasa,
Akhlakku tidak sempurna,
Emosiku tidak berada sentiasa di atas ceria,
Pertuturanku tidak selalunya bersandiwara,
Akalku yang membimbingku sewajarnya.

Aku insan biasa,
Tetapi mahu menjadi luar biasa,
Biarlah aku hidup di landasan Islam peganganku selamanya,
Kerana Islam aku bernafas di dunia nyata.

Aku insan biasa,
Dan aku pasti kita semua adalah insan biasa,
Darjat hanyalah kedudukan yang dipandang manusia,
Tinggi dan rendahnya darjat kita yang cipta,
Sedangkan Allah memandang kita sama,
Tiada beda.

Aku insan biasa,
Biarlah Allah yang menjadikan aku luar biasa dengan usaha yang luar biasa ku menempuh dugaan dunia,
Dengan restu Allah Yang Maha Esa jua.



*Yahoo*
Luar biasa kita sepenuhnya adalah milik Allah Ta'ala. Melihat gambar ini, secara tidak langsung saya terkenang kembali pemberian seorang sahabat semasa di matrikulasi. Beliau menhadiahkan saya dengan bunga mawar kuning. Oh, seluruh kelas pun dapat juga. Katanya, kuning itu lambang persahabatan. Terasa rugi tidak mengabdikan foto bunga mwar tersebut kerana pada masa itu saya tiada kamera. Tetapi tidak mengapa, memori itu akan tersemat di dalam lubuk jiwa buat selama-lamanya, sahabatku. Cukuplah sekadar memori yang mnengambil alih tugas kamera. he..he... Boleh, kan? Itulah kehebatan memori kepada kita dari Allah Yang Maha Esa. Terima kasih kerana membaca dan selamat pagi semua.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

1 comment:

mia-ina said...

setuju..kuning memang lambang sahabat...kwn akak pn ckp cam2...hehe