Saturday, December 31, 2011

PERSIAPAN DIRI

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga anda semua berada dalam lingkungan sihat sejahtera hendaknya. Tidak dilupakan semoga kesihatan yang baik diberikan kepada kita oleh Allah Ta'ala untuk memudahkan urusan kita seadanya.

Tampalan pada kali ini, saya kongsikan dengan anda doa awal tahun serta doa akhir tahun. Semoga kita dapat mempraktikkan segala ilmu yang kita ada dalam kehidupan seharian.


*Yahoo*
Doa akhir tahun.


*Yahoo*
Doa awal tahun.



 Ketulusan hati: Walaupun Muharam telah menjelma, tidak salah sekiranya pembuka tahun 2012, kita awali dengan doa. Ganjaran pahala itu adanya. InsyaAllah. Tidak perlu dengan konsert dan hiburan yang melalaikan untuk meraikan tahun baru, lebih mulia sekiranya kita beribadah kepada Allah Ta'ala kerana memanjangkan usia untuk kita menikmati nikmat beribadah kepadaNya. Bersama-sama memartabatkan Islam itu sebagai cara hidup, bukan hanya agama warisan sahaja. Ya Allah, permudahkanlah urusan kami untuk menjalani tahun baru ini dan tahun-tahun yang akan datang. Amin ya rabba'alamin.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

KITA

Kita,
Jaga hati,
Bukan untuk kita sahaja,
Untuk sejagat insan semua.



*Yahoo*
Berhati-hati ketika memberi teguran. Bukan takut meluahkan kebenaran, tetapi dalam diam tanpa sedar menghiris perasaan. Jaga hati insan lain sebagaimana kita menjaga hati kita, pasti kehidupan lebih harmoni.



Kita,
Jaga peribadi,
Bukaan untuk pujian,
Kerana kekalnya tidak perlu kepura-puraan.

Kita,
Buat baik berpada-pada,
Bukan untuk mendabik dada,
Abaikan jika itu niatnya.

Kita,
Memaafkan itu menjadi santapan diri,
Mudah dihadam,
Tiada dendam.



*Yahoo*
Tahun baru, azam baru, mulai dengan hati baru dan peribadi yang baru juga. Mulakan secara asas untuk mendapat manfaat yang tiada timbang tara nilainya.



Kita,
Usirkan perasaan meletakkan kesalahan ke atas bahu insan lain,
Selesai secara baik hikmahnya berganda,
Maruahnya terpelihara.



*Yahoo*
Jangan cari kesalahan insan lain, kerana kita sememangnya tidak sedar kesilapan diri. Baiki diri adalah lebih indah dari mencari kesalahan. Manusia tidak dapat lari dari kesilapan tetapi kita dapat memperbaikinya dengan mencari alternatif seiring untuk mendapat ketenangan hidup ini.


Ketulusan hati: Mari perbaiki diri dengan mendekatkan diri kepada Allah Ta'ala. Mudah-mudahan dengan cara sebegini kehidupan kita dipermudahkan dan mendapat keberkatan dan keredhaan yang hakiki dari Ilahi. Tidak lupa, kepada anda, terima kasih kerana membaca.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

Wednesday, December 28, 2011

HUJUNG TAHUN CINTA

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kehendak hati tidak boleh dipaksa, kerana itulah saya masih lagi mencoret rasa hati.

Seperti biasa, sudah mahu masuk tahun baru. Bagi insan yang berpasangan, sudah selamat diijabkabulkan. Bagi yang sudah berkeluarga pula, dengan kehadiran anak-anak kecil, cahaya mata  yang sudah ingin masuk ke sekolah pada tahun hadapan, bakal menuntut ilmu kewangan yang sewajarnya.

Walau apa pun keadaan anda, semoga tabah dalam menjalani kehidupan kerana itu kita dinamakan manusia. Dipenuhi tuntutan tanggungjawab demi memenuhi hal kehidupan duniawi yang bakal membawa kita jalan ke akhirat.

Semoga urusan kita semua dipermudahkan oleh Allah Ta'ala hendaknya. InsyaAllah.

Ya Allah, permudahkan urusan kami di dunia ini. Sesungguhnya kami adalah hambamu yang lemah. Pimpinlah kami untuk menjadi insan yang lebih baik dari hari ke hari. Memaafkan insan lain itu dalah lebih baik dari berdendam. Hati jadi tenang, jiwa jadi lapang.



*Yahoo*
Perkahwinan menuntut erti tanggungjawab yang besar dari diri. Maka, berikanlah ruang dalam diri untuk menyelami erti tanggungjawab itu dengan lebih mendalam.



Ketulusan hati: Bulan Disember merupakan bulan cinta kerana kebanyakan pasangan memilih bulan ini untuk meraikan cinta mereka dalam ikatan perkahwinan. Oleh tu, saya merangkumkan sebagai hujung tahun cinta. Buat rakan-rakan yang telah bernikah, selamat pengantin baru diucapkan. Semoga ikatan yang terbina membawa anda ke syurga Ilahi. Kepada pembaca yang disayangi sekalian, terima kasih kerana membaca.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

Tuesday, December 27, 2011

AKHIRNYA...

AKHIRNYA
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
PERASAAN BELAJAR
:
 : 
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
DIAKTIFKAN... 

TERIMA KASIH YA ALLAH ATAS KURNIAAN YANG TIDAK TERHINGGA INI :) *SENYUM TIDAK PERLU KATA APA-APA*


SAYA HANYA INGINKAN FOKUS DALAM DIRI, SEPENUHNYA TANPA SANGSI



KEPADA ANDA, JANGAN DITANYA BAGAIMANA JIKA IDEA MUNCUL SESUKA HATI? JAWAPANNYA ADALAH TERPULANG KEPADA SANG PENULIS UNTUK MENCORETKAN RASA HATI.



OLEH ITU, DOAKANKANLAH SAYA BERJAYA DALAM MENGEJAR PELANGI KEJAYAAN DALAM PEMBELAJARAN.



KERANA SESUNGGUHNYA DOA ITU ADALAH SENJATA BAGI ORANG MUKMIN.




Apa yang menarik pada gambar ini? Oh, sebenarnya sang penulis memotretkan cahaya jingga yang berada di dada langit. Gambar ini segar dari kamera kerana baru sahaja di tangkap pagi ini. Tetapi, tidak kelihatan apabila dipotret dengan menggunakan kamera, hanya kelihatan dengan menggunakan mata hati. Eh? Bergurau di waktu pagi.



Maka, dengan menggunakan Pop-Art iaitu sejenis aiskrim pop yang sudah tidak semestinya didapati di Kedai Art, imej yang berwarna jingga itu dapatlah dipotretkan di sini.



TERIMA KASIH KERANA MEMBACA,
KERANA INILAH SAYA SAYANG ANDA.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

BELAJAR DARI KESILAPAN

*Yahoo*
Setiap kesilapan itu, pasti ada kemaafan asalkan selaras kaedah yang sesuai untuk memohonnya.



Ada orang mudah belajar dari kesilapan,
Kerana dia berasa serik dengan kesalahan yang dilakukan.

Ada orang tidak endah dengan kesilapan,
Kerana dia merasakan kesilapan yang dilakukannya adalah kecil dan tidak menyusahkan sesiapa.

Ada orang merasakan kesilapan yang dilakukannya adalah dari unsur insan lain,
Oleh itu,
Tercetuslah frasa "Kalau tidak kerana engkau pasti tidak akan terjadi sebegini",
Meletakkan kesalahan di bahu orang lain.

Ada orang sanggup mengaku kesilapan sendiri,
Walaupun kesilapan itu bukan dia yang lakukan.

Ada orang tahu dan sedar dia melakukan kesilapan,
Tetapi,
Pandai memanfaatkan keadaan dan menutupi kesilapan diri.

Ada orang langsung tidak mahu mengaku kesalahan yang dilakukan,
Kerana dia merasakan hanya dia sahaja yang betul di dunia ini.




*Yahoo*
Hati yang sakit pasti berderai seperti kaca. Walaupun dengan menggunakan teknik gam pun tidak berjaya. Kaca tersebut harus dilebur semula untuk membentuk kaca yang baru yang boleh digunakan semula. Begitulah prinsip asas kesilapan, belajar dari kesilapan untuk kemaslahatan (kebaikan) masa hadapan.


Ketulusan hati: Anda bahagian yang mana? Memaafkan adalah sebaik-baik perkara kerana akhirnya ketenangan hati yang dipinta. Sememangnya kita semua melakukan kesilapan, yang paling mudah bersihkan hati dengan memaafkan setiap insan dan Allah memilih kita untuk menerima ujian tersebut. Terima kasih kerana membaca.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

BAWAKAN BINTANG PADAKU

*Yahoo*
Di kala malam menjelang, tiada yang lebih indah dari perhiasan yang tertera di dada langit.



Malam,
Bawakan aku bintang,
Untuk menyinari gelapku,
Menjadi perhiasan panahan mataku.

Langit,
Kurangnya keindahanmu tanpa teman di sisi,
Hanya bulan yang ada di sisimu,
Bukan bintang yang ku tunggu,
Untuk menghiasi dadamu.

Awan,
Kelihatanmu bermuram durja,
Hanya di temani bulan,
Jadi,
Bawakan juga aku bintang,
Menemani aku,
Dan juga menjadi pendampingmu.

Bintang,
Mengapa sukar untuk kau muncul,
Menghiasi dakapan malam?
Aku merindui perhiasanmu,
Adakah kau juga begitu seperti aku?

Aku,
Seorang penunggu bintang,
Orang sering berkata "Bagai bulan jatuh ke riba",
Tetapi bagiku "Bagai bintang muncul di hadapan mata",
Cahayanya menyinari kegelapan malam,
Malah bulan juga turut meminjam cahaya bintang,
Mengindahkan lagi malam yanag kesepian keseorangan.

Andai aku pandai melukis,
Akanku coretkan bintang di langit,
Walaupun di atas kanvas,
Asalkan kau tetap ada di hadapan mataku,
Menemani pandanganku.



*Yahoo*
Walaupun lukisanku tidak berwarna, bintang bisa membantuku mewarnainya.



Tetapi,
Aku bukanlah pelukis,
Mahupun insan yang mahir mencoretkan rasa di atas lukisan,
Kerana aku seorang penulis,
Yang hanya tahu mencoret apa yang yang aku rasa,
Mencanai idea yang datang entah bila,
Tanpa aku sangka.

Bawakan aku bintang,
Untuk menjadi peneman tatkala aku dalam kesedihan,
Menceriakan aku di kala aku merasa keseorangan,
Kerana aku adalah insan yang merindui bintang,
Walaupun kau hadir tatkala malam,
Akan ku tungggumu untuk merajai malamku.

Bintang,
Jangan menghindarkan dirimu dariku,
Sahutlah panggilanku,
Jangan begitu,
Kerana aku merindui cahayamu.


*Yahoo*
Duhai alat telekomunikasi, tolong sambungkan talianku ke bintang. Berikan aku peluang untuk memujuknya mewarnai langit malam.



Bintang,
Ke mana kau menghilang,
Tunjukkanlah dirimu,
Kepadaku,
Kerana aku amat menginginkanmu menjadi perhiasan pandanganku,
Di waktu aku merenung kegelapan langit itu.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

Monday, December 26, 2011

SESAT LAGI MENYESATKAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar senyuman manis anda pada hari ini? Apa? Tak berapa nak manis? Senyuman tidak dapat dirasai dengan lidah. Harap maklum. Tetapi, senyuman dapat dirasai dengan hati dan pandangan mata yang memandang. Tidak begitu?


*Yahoo*
Senyum, tidak perlu kata apa-apa.



Sudah senyum? Bagus. Manisnya, senyuman anda.

Sudah puas dengan senyum? Baiklah, kita beralih pula dengan perasaan marah meluap-luap.

Eh, sang penulis ini, tadi suruh senyum, kini marah pula? Sudah tukar ka?

Kini, saya kongsikan beberapa contoh ajaran sesat yang mula menular atau sememangnya sudah lama tetapi kini sibuk dibangkitkan lagi ajaran yang sesat lagi menyesatkan ini.

Untuk makluman, saya kongsikan dua kisah yang ajaran sesat ini. Mungkin benar, mungkin tidak. Apa yang penting? Kerjasama. Bagus. Tetapi, bukan kerjasama yang ingin sang penulis nyatakan di sini.

Apa yang penting? Sila baca untuk pengetahuan minda dan bukan untuk dicuba-cuba. Ajaran sesat lagi menyesatkan. Macam-macam perkara manusia lakukan untuk mendapat liputan dan kuasa yang semestinya terpesong dari ajaran Islam.

Dengan perkongsian ini, diharap agar mereka yang tersesat kembali ke pangkal jalan. Islam itu mudah. Berpegang pada Al-Quran, Al-Hadith, dan As-Sunnah, pasti kita dalam lingkungan bahagia orang-orang yang beriman, InsyaAllah.

Ya Allah, peliharalah iman hambaMu ini agar sentiasa mendapat petunjuk dan hidayahMu Ya Allah.

Perkongsian di bawah, tidak dapat saya pastikan asal-usulnya, kerana telah dikongsikan dengan pelbagai lapisan masyarakat. Diingatkan, kisah ini bukan yang asli dari sang penulis.

Kisah pertama ajaran yang sesat lagi menyesatkan.






Bila di lihat dan diperhatikan dengan teliti, yang di 'saf' belakang tu orang sebenarnye. Mereka mengiklankan solat dengan berpakaian seperti ini. Berkupiah jenama 'coke'.

Mula mula tengok dekat email, saya tak berapa perasan sebenarnye gambar ni adalah 'orang' sebab yang 'saf' kat belakang tu sama macam botol air yang disusun. Cantik jer. Tapi saya mula perasan bila tengok 'imam' yang dekat depan tu tengah sujud. Nampak tangan. Tergamam aku.

tekan link dibawah :

http://img97.imageshack.us/img97/3122/cocacolalogobackwardsis.png
Disebabkan sang penulis agak rajin, inilah gambar yang dimaksudkan.



Perhatikan perkataan 'coca-cola'. Cuba beli satu botol coke dan koyakkan pembalut plastik dan lepas itu terbalik kan. Kita akan dapat lihat tulisan nya akan menjadi '' La' Muhammad La' Makkah ''. yang bermasud TIADA MUHAMMAD, TIADA MAKKAH.

Sedarlah wahai sahabat sahabat, bila kita mengucapkan kata-kata TIADA MUHAMMAD, TIADA MAKKAH, sebenarnya akidah kita dah terpesong. Kita renungkan kembali, bangsa yahudi tidak akan aman selagi Islam itu tak tenggelam.

Mereka sering berusaha menghancurkan ISLAM. Dan bila kita lihat balik, sebahagian usaha mereka telah hampir berjaya kerana orang Islam kini lebih terikut dengan budaya barat. Bangsa Yahudi tahu, mereka tidak boleh mengalahkan ISLAM dengan peperangan dan mereka cuba untuk musnahkan ISLAM melalui pemikiran.


Kisah kedua ajaran sesat lagi menyesatkan.




Bahaya mazhab Kristian yg 'mirip' Islam - gambar Sebuah sektsa dalam agama Kristian, cara peribadatannya hampir sama dengan Islam. Sukar membezakan kristian gaya baru? Saat Maghrib telah tiba.. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya itu bergegas sholat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam.

Jangan keliru,mereka bukan kaum Muslimin yang sedang menunaikan kewajiban sholat Mahgrib. Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok kristian ortodok, sebuah sektsa dalam agama Kristian. Boleh jadi, orang awam akan terkeliru sebab , sektsa ini memang sangat mirip Islam.

Bukan saja asalnya serumpun,Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya nyaris sama.Tengoklah saat mereka sholat.. Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam,bila berjamaah,juga memakai bahasa Arab.

Rukun sholatnya pun hampir sama. Ada ruku' dan sujud.. Bezanya,bila kaum Muslimin diwajibkan sholat 5 kali sehari,penganut Kristian ortodok lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya:sa'atul awwal (fajar/shubuh), sa'atuts tsalis(dhuha), sa'atus sadis (dhuhur), sa'atut tis'ah (ashar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (Isya'), dan sa'atul layl (tengah malam).

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil kabir (puasa 40hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April.

Jika dalam Islam ada puasa sunah Isnin - Kamis, pada kristian ortodok dilakukan pada Rabu dan Juma'at, dalam rangka mengenang kesengsaraan Kristus. Selain sholat dan puasa, jamaah Kristian ortodok juga mengenal zakat. Zakat, dalam ajaran Kristian ortodok, adalah satu persepuluh dari pendapatan

Gambar2 ajaran kristian ortodok yg mungkin anda keliru.... jadi berhati2laaaa kita tentang ajaran kristian ortodok... hebah kan laaa pada kawan2 kiter...Yang pasti........... ini bukan ayat al-Quran.....

Semoga kita semua berhati2..... jangan sampai terbeli.....dan digantung di rumah kita.Sebarkanlah supaya semua teman2 kita maklum. Tolong Baca.Jangan biarkan kita di perbodohkan oleh org2 KAFIR..............

Perhatian Kalu ternampak penghujungnya ditulis Surah Injilu Matay terus reject Assalammualaikum Al Muslimin dan sahabat-sahabat semua....

Sila baca dan edarkan kepada sesiapa yang tiada di dalam e-mail ini...Jangan jadikan ia sebagai e-mail berantai anggaplah satu yang penting kerana kita telah mengetahui akan pekara ini... Itulah agenda Kristian, maka berhati-hatilah..... Jangan terpedaya pada rupanya sahaja tetapi tengok dan selidikilah isinya juga... tengok keseluruhan. Memang ianya nampak cantik sekiranya dibuat untuk menghiasi dinding rumah, Hhmm.... sekali pandang macam ayat/kalimah Al-Quran........sebenar ayat Bible.

Ketulusan hati: Bumi sudah tua. Manusia ramai yang telah tersesat. Inilah yang dinamakan dunia akhir zaman. Semoga dengan perkongsian ini, sedikit sebanyak memberi maklumat kepada para pembaca sekalian. Tugas utama manusia adalaha saling berpesan-pesan dan ingat-mengingati sesama kita. Ambil ikhtibar dengan apa yang berlaku di sekeliling kita. Kepada pembaca tersayang, terima kasih kerana menjelmakan diri anda di laman saya ini. Assalamualaikum.
"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

Sunday, December 25, 2011

MINGGU KAJIAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga anda tersenyum simpul untuk memahami sepenuhnya apa ertinya minggu kajian tersebut.

Sebenarnya, minggu kajian itu merujuk kepada "study week". Dengan menggunakan khidmat terjemah dari Google maka, terciptalah frasa tersebut.

Minggu kajian merupakan minggu yang mencelarukan akal fikiran saya. Perasaan untuk menerapkan semangat belajar itu tipis. Otak pun nipis. Serba tidak kena.

Saya merupakan seorang yang memerlukan ketenangan yang hadir dengan sendiri dalam diri. Ada saat datangnya perasaan ingin belajar, saya akan bersungguh-sungguh. Kalau dahulu, saya menginap sebilik dengan rakan yang sama kursus, lagi lah tidak tenang dibuatnya. Kini, syukur Ya Allah. Saya bersama dengan rakan yang tidak sama kursus dan yang paling penting tidak sama kelas.

Ya. Saya di sini satu kursus, satu kelas. Lebih kurang lima puluh orang dalam kursus ini. Bayangkan perasaan bercelaru melihat rakan belajar tetapi hati saya langsung tidak boleh terima.

Pastinya, setiap insan, cara belajar mereka adalah lain. Oleh itu, jangan membandingkan diri anda dengan insan lain kerana tahap kefahaman dan kepantasan untuk memahami sesuatu perkara itu adalah berbeza-beza.

Pernah, salah seorang junior saya dan juga rakan sebilik saya pada semester lepas bertanyakan, saya hanya bersahaja (rileks) tanpa belajar. Kebetulan, kami adalah sama kursus dan saya adalah seniornya. Beza kami adalah setahun sahaja tahap pengajian. Inilah yang ingin saya coretkan tadi, bukan mudah mempunyai rakan yang sama kursus dan berada di bilik yang sama. Saya seperti biasa, tersenyum sahaja.

Untuk makluman, saya tidak gemar menjawab atau bertekak mengenai perkara yang saya kira (satu, dua, tiga, eh, banyak pula nak kira) terlalu remeh untuk difikirkan. Otak saya ruangnya perlu diisi dengan ketenangan diri. Itu sahaja.

Secara kebetulan juga, pada semester lepas, bilik saya kerap dikunjungi oleh rakan-rakan junior tadi. Kecoh dan riuh, sudah semestinya. Tetapi, Alhamdulillah, minggu kajian yang ada saya manfaatnya seadanya kerana pada ketika itu semua rakannya menginap di kampung untuk menyegarkan minda. Tenang dan damai sekali di rasa tatkala itu.

Jadi, saya belajar dengan seadanya. Tolong, jangan jadikan ini tabiat anda. Kerana cara saya tidak sama dengan anda. Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah Ta'ala kerana mengurniakan ingatan yang baik kepada saya untuk meneruskan mengutip sisa-sisa ilmu dalam minggu kajian ini.

Saya tidak gemar melihat insan lain belajar dengan penuh tekun di hadapan saya. Bukan kerana cemburu. Tetapi, itulah saya.

Kepada si bakal jodoh (Mungkin kita ketemu di laman maya. Boleh?), sekiranya anda membaca coretan saya ini, terimalah saya seadanya. Bukan niat saya untuk menunjuk-nunjuk siapa yang lebih bijak dan pandai sebenarnya. Segala ilmu sama ada di langit mahupun di bumi ini adalah kurniaan Allah Ta'ala. Tidak perlu menunjuk-nunjuk benda yang bukan milik kita. Semuanya milik Allah Yang Esa.

Pasti ada yang berasa jelik dan akan meluahkan rasa tidak senang dengan coretan ini. Ini adalah luahan isi hati saya. Sukar untuk saya menjaga isi hati anda semua kerana pendapat dan pandangan hidup kita berbeza.

Kepada hati, tenteramlah.

Kepada diri, berusahalah.

Sorong papan, tarik papan,
Buah keranji di dalam perahu,
Sudah mahu masuk tahun hadapan,
Apa lagi yang perlu di tunggu?

Ini merupakan semester kedua terakhir sebelum melabuhkan tirai sebagai mahasiswa.

Kepada keluarga tercinta, anakanda sememangnya merindui kalian. Tetapi anakanda dan kekanda tiada pilihan untuk pulang kerana hati tidak tenteram di sini. Dan yang paling penting, anakanda tidak mahu pulang dengan hati yang lara dan menunjukkan muka yang "menyamar" kekusutan di hati dengan kecomelan di wajah ini. he...he...

Bak kata pepatah, setenang-tenang air, jangan di sangka tiada buaya. Eh?

Caraku dan caramu berbeza, maka hargailah diri sendiri seadanya.

Ada insan gembira dalam duka, ada pula yang duka dalam gembira.

Tetapi, sukar untuk melihat insan yang berduka atau bergembira memanjang. Kerana apa? Kita punyai naluri untuk mengecap setiap nikmat perasaan yang kita ada.

Kita semua berada. Kerana kita ada Allah yang sering menjadi pendamping kita.



*Yahoo*
Selain awan, pepohon, saya juga menyukai air terjun. Boleh digambarkan semua pemandangan yang indah adalah ciptaan Allah yang wujud untuk manusia merasai kenikmatan ketenangan di sebalik kejadian.


Ketulusan hati: Saya akan mencoretkan tampalan tidak kira masa kerana idea yang kadangkala jiwang entah ke mana asal-usulnya. Saya mencoret sekadar idea sahaja dari tampalan pertama sehinggalah kini. Saya coret, anda baca. Yang baik dijadikan sandaran dan yang sebaliknya dijadikan pedoman untuk terus melangkah ke masa hadapan.

Saya manusia biasa yang turut punya cacat cela,
Kepada kalian, terima kasih kerana membaca.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

AKU MENCARI

Aku mencari,
Insan yang dapat membimbingku,
Yang bersama-sama berjihad di jalan Ilahi,
Tidak gentar dengan ugutan keseronokan duniawi.

Aku mencari,
Insan yang dapat melengkapiku,
Dari segala segi,
Memperbetulkan akhlakku,
Menggembirakan hatiku tatkala insan lain lari dari sisiku,
Mendengar dukaku dan menenangkan hatiku,
Bersama-sama beribadah kerana Allah Yang Satu,
Menerima kebaikanku seadanya,
Menegur kesilapanku sewajarnya,
Menerima aku seikhlas hatinya,
Apa adanya.

Aku mencari,
Insan yang dapat menjadi pendampingku,
Untuk menuju syurga Ilahi,
Melalui landasan yang diberkati,
Menguruskan kehidupan yang sementara ini.

Aku mencari,
Insan yang dapat menerima kelemahan diri,
Setulusnya tanpa ragu dalam diri,
Untuk menjadi pendamping yang setia di sisi.

Aku mencari,
Peneman di sisi,
Menenangkanku di dunia ini,
Mendampingiku di syurga yang kekal abadi.

Aku mencari,
Terus mencari,
Kerana ku tahu kau adalah tercipta untukku,
Berlandaskan restu dari Ilahi.



*Yahoo*
Berdoa merupakan salah satu landasan usaha ke arah mendapatkan jodoh yang serasi buat diri.



*Yahoo*
Doa pendekat jodoh. Semoga menjadi amalan seharian. Jom gigih baca dan ingati doa ini. Semoga mendapat jodoh dari restu Ilahi.


*Yahoo*
Setelah merasakan si dia pilihan hati, teruslah rebut untuk menjadi pendamping di sisi. Perkahwinan adalah paling wajar menjadi pilihan hati. Jangan buang masa dengan cinta yang tidak halal. Tidak dilupakan solat istikharah merawat rasa was-was yang kadangkala muncul dalam diri.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.