Saturday, October 1, 2011

BERSANTAI DI THE MINES

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Berjumpa kita lagi di tampalan yang seterusnya. Alhamdulillah, saya dan rakan-rakan pulang dengan selamatnya ke kolej. Terima kasih di atas doa kalian. Tampalan ini merupakan tampalan daripada tampalan ini. Sila baca tampalan yang diberikan sebelum membaca tampalan ini. Soalan, berapakah bilangan tampalan yang terdapat dalam perenggan ini? Oh, maaf kerana telah mengambil masa anda untuk mengira. Kemahiran matematik diperlukan untuk menjawab soalan.Ini adalah pembayang kepada soalan yang telah diberikan.

Mari saya bawa anda ke cerita yang selanjutnya.


Terima kasih kepada sahabat karib saya di atas pemberian sushi ini. Mungkin dia melihat saya tidak makan barangkali menyebabkan dia memberi? Oh, tidak mengapa sahabat. Apa-apa pun terima kasih. Budi yang baik pasti akan di balas baik. InsyaAllah.


Saya adalah seorang yang tidak merasakan makanan itu terlalu penting di saat saya keletihan. Jangan salah faham untuk mengatakan bahawa saya diet. Saya menikmati setiap makanan yang dihidangkan tetapi tidak di saat saya keletihan. Sudah jelas? Mungkin kenyatan ini agak berbaur emosi.

Saya akan membawa anda mengimbas kembali aktiviti yang di lakukan di The Mines. Ya, imbas kembali bukan imbas muka. Jika tidak mengerti apa yang cuba disampaikan oleh penulis, anda boleh bertanya kepada *Google*.

Salah satu patung yang terdapat di kawasan The Heritage Village. Saya melalui kawasan ini dahulu sebelum meneruskan aktiviti berjalan kaki untuk ke The Mines.

Gambar keluarga bahagia yang mempunyai anak lelaki kecil yang sangat aktif. Sila perhatikan jarak ibu dan bapa serta anak mereka yang hanya dapat dirakamkan tangan dan kaki sahaja.

Kini, gambar anak kecil tersebut berjaya dirakamkan. Oh, ini bukan keluarga saya. Harap maklum. Sebenarnya, saya ingin mengajak anda untuk fokus melihat patung kuda hitam. Dapatkah anda cari? Ya, pandangan anda memang tajam.

Pemandangan yang tenang jangan disangka tiada manusia. Abaikan golongan manusia itu tetapi nikmatilah pemandangan yang telah dirakam. Memang damai. Angin pula bertiup sepoi-sepoi Bahasa Melayu kerana ini adalah angin daripada Malaysia. Sila pejamkan mata anda dan berimaginasi seolah -olah anda sedang berada di tepi pantai. Begitulah keadaan angin tersebut.


Setelah menempuhi segala onak ranjau yang berduri serta segala cabaran yang penuh berliku, saya akhirnya sampai di The Mines. Ayat, mahu yang hebat sahaja. Perkara pertama yang harus dilakukan adalah makan. Aktiviti ini merupakan aktiviti yang paling digemari oleh semua insan pastinya. Benar, bukan?


 Hidangan yang paling ringkas di KFC. Apa lagi, hidangan snack plate lah jawabnya. Masih terasa di deria rasa lagi rasa ayam ini. Tiba-tiba deria hidu juga memainkan peranan. Bau ayam yang menusuk kalbu. Tetapi ayam spicy yang dihidangkan tidak sepedas ketika mula-mula ia diperkenalkan. Siapa setuju, sila makan KFC esok. Saya belanja, anda bayar. Oh, bergurau sahaja.

Hidangan untuk saya. Tetapi, tiada kentang putar dan kubis lobak pula. Si gadis di kaunter terlupa untuk memberi. Saya dapat juga setelah meminta. Tetapi gambar tidak sempat dirakam kerana keperluan perut harus diisi. Jangan marah, nanti anda lapar. Marah memerlukan tenaga, tahu?


Selepas mengisi perut yang berkeroncong, saya dan rakan-rakan meneruskan aktiviti berkaraoke. Aktiviti diteruskan lagi dengan tujuan untuk memakan bakteria baik untuk usus iaitu memperbaiki sistem penghadaman. Mari kita ikuti aktiviti yang saya maksudkan.

Aktiviti memakan Tutti Frutti. Mangkuk yang paling banyak bahan-bahan itu adalah hidangan saya bersama sahabat karib saya. Sharing is caring. Bolehlah kalau nak merasa. RM 14.30 jugak lah habis untuk aktiviti yang merupakan pertama kali dalam sejarah ini.

Mesin yang ringkas ini pun saya tak pandai guna. Di bantu oleh seorang gadis manis untuk meletakkan yogurt ke dalam mangkuk, maka terhasil lah hidangan seperti gambar di atas. Oh, macam mana nak jadi jurutera ni kalau mesin ringkas seperti ini tidak mahir untuk di operasi? Practice makes perfect. Perlu kah saya pergi ke sini lagi untuk memahirkan diri? Oh wang, jika lah anda bisa terbang apabila dipanggil, pastinya saya akan ke sini lagi. 

Sesungguhnya ini adalah ruang fruit land. Semestinya halal. Itu yang paling penting.

Ruangan untuk menjamu selera Tutti Frutti.

Buah-buahan yang diletakkan untuk menarik minat pelanggan barangkali. Saya tidak pasti sama ada buah-buahan yang diletakkan adalah asli atau tidak.

Buah-buahan di sudut penjuru yang berlainan. Malu untuk melihat secara dekat kerana tiada seorang pelanggan pun yang berminat untuk melihat melainkan saya. Nanti dikatakan saya tidak mengenal buah-buahan tersebut, ada yang memberi ceramah percuma mengenai buah-buahan yang terdapat di Malaysia pula.


Fruit land. Sesuai dengan slogannya iaitu "enjoy life with nature's best fruit".

Mangkuk kecil yang telah habis dimakan isinya.

Cantik lampu yang digantungkan. Dekorasinya memukau pandangan saya. Sila fokus pada lampu. Bukan dua orang jejaka itu. Mereka bukan keluarga saya. Mana tahu anda mengenali mereka. Serius saya tidak mengenali mereka.

Inilah gadis yang telah membantu saya menggunakan mesin ringkas itu. Sungguh manis orangnya juga layanan senyuman mesranya. Saya juga tidak mengenalinya. Harap maklum.


Hari yang memenatkan tetapi saya gembira dengan hari tersebut kerana saya dapat berkumpul dengan rakan-rakan seperjuangan. Tidak lupa juga, terima kasih kepada para sahabat saya kerana membaca tampalan ini. Kepada pahBEDAHye, selamat berkenalan. Semoga Allah merahmati ikatan persahabatan ini.


Ketulusan hati: Saya adalah insan biasa yang ingin menjadi insan hebat dan saya perlu berusaha ke arah itu. Apabila tiba masanya, biarlah hanya saya seorang yang tahu saya telah mencapai apa yang saya inginkan. Menjadi manusia hebat bukan untuk menunjuk-nunjuk kehebatan kepada orang lain tetapi cukuplah sekadar kita mengenali siapa diri kita sehingga ke tahap itu.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

INSTITUSI JURUTERA MALAYSIA

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini saya berkesempatan berkunjung ke suatu tempat yang berkaitan dengan tajuk di atas. Doakan saya supaya menjadi jurutera profesional suatu hari nanti. InsyaAllah.

Saya ingin berkongsi sedikit imej yang berjaya dirakamkan. Ingat, ini laman peribadi saya. Jadi, adalah wajar saya merakamkan moment-moment yang terdapat dalam hidup saya. Harap maklum.

Nasi lemak yang dihidangkan masih lagi terasa kenikmatannya. Sedap sangat. Bangunan ini masih dalam "renovation mood". Tidak mengapa, bangunan biar biasa, tetapi makanan itu biar yang luar biasa. Eh, penting kan ilmu ke penting kan makanan ni? he...he...

Jurutera, InsyaAllah saya datang. Sila berfikiran positif. Ingat senang ke nak dapat pergi talk yang sebegitu rupa.

Selamat datang. Kelihatan dedaun yang merimbun menyapa pandangan. Indahnya ciptaan Ilahi.


Pemandangan di seberang jalan. Sebenarnya, kami tersesat di seberang jalan sebelum sampai ke pangkal jalan ini. Ini bukan ajaran sesat. Sesat lagi menyesatkan.

Gambar dekat yang membuktikan dedaunan hijau. Benar, bukan?


Di atas pokok semestinya ada buah. Tetapi saya tidak dapat mengenalpasti pokok apakah ini. Manusia tidak sempurna. Tetapi, ada sahabat yang tahu pokok apakah ini? Ini bukan teka-teki. Hadiah tidak disediakan.


Restoran Pizza Hut yang menggamit perhatian. Perut sudah berkeroncong tetapi dibatasi dengan niat mahu makan di tempat lain selepas ini. Ya, hari adalah panas terik. Oleh itu, rakaman adalah tidak begitu jelas. Kamera saya pula bukan DSLR.


Cuba kira berapakah bilangan ketupat di dalam gambar ini? Teka-teki ini, lagi sekali saya ingatkan tiada hadiah disediakan. Raya dah tiba di penghujung, tetapi ketupat masih ada. Siapa kata ketupat hanya perlu disediakan di musim Hari Raya Aidilfitri sahaja?


Ketulusan hati: Catatan yang dicatat secara cepat kerana saya mahu ke The Mines pula pada detik 1.30 petang ini. InsyaAllah, saya akan menyusul dengan tampalan yang lain selepas ini. Doakan keselamatan saya. Assalamualaikum.

Kemaskini pada 18 November 2011: Gambar yang disiarkan telah hilang. Harap maklum. Penulis baru perasan mengenai insiden ini. Untuk makluman, penulis juga tidak lagi mempunyai gambar di atas. Minta maaf di atas ketidakselesaan ini. Sekian, terima kasih.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

Friday, September 30, 2011

SEBELUM DAN SELEPAS HUJAN SERTA PADA WAKTU MALAM

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Berikut merupakan koleksi pemandangan dari sudut bilik saya. Saya merasakan diri saya adalah sangat bertuah kerana setiap hari saya sentiasa menghadap pemandangan yang diciptakan oleh Allah yang Maha Esa. Subhanallah. Terima kasih, Ya Allah kerana memberi kurniaan yang tidak terhingga ini.

Pertama sekali, mari kita saksikan pemandangan sebelum hujan. Benarlah, kata pepatah "Kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari". Kenapa tiada hujan di tepi hari? Maaf, lawak penulis mungkin tidak menjadi. he...he...


Pemandangan yang dapat dilihat dari sudut pandangan tepi tingkap bilik saya.


Pemandangan dari sudut sisi kanan.



Pemandangan dari sudut atas. Tak kan awan ada dekat bawah, pulak? Maaf, lawak yang lagi sekali tidak menjadi. Barangkali.


Pemandangan yang dinikmati dari sudut kiri. Panas tahu, ketika gambar dirakam. Penulis tidak mengeluh. Jangan salah tafsir. Hanya menyatakan cuaca pada saat gambar ini dirakam sahaja.
    
 Setelah bahang panas memanasi bumi, akhirnya hujan yang ditunggu-tunggu pun tiba. Eh, mengapa mesti kelihatan seperti sang kekasih yang menunggu kekasih hatinya? Sila abaikan. Mari kita saksikan pula pemandangan ketika waktu hujan.


                    Hujan yang turun bagaikan mutiara. Macam pernah ku dengar, tapi di mana ya?


Awan hitam yang berarak dan menandakan hujan membasahi bumi. Kenapa perlu salahkan katak?Adakah benar katak yang memanggil hujan? Sila nyanyi lagu Bangau oh Bangau. Anda pasti faham apa yang cuba disampaikan oleh penulis. Ingat, menyanyi sehingga habis tahu? Kalau tidak anda tak tahu. Adakah lawak penulis sudah menjadi?

Setelah panas pada waktu tengah hari dan setelah itu pula hujan di waktu petang, kini tibalah di kala malam bulan mengambang. Anda tidak percaya? Di bilik penulis, imej bulan berjaya dirakamkan. Sila saksikan gambar-gambar di bawah.


Inilah yang dikatakan di kala malam bulan mengambang. Bukan merujuk kepada filem yang dilakonkan oleh Rosyam Nor itu. Di sini tiada disediakan perkhidmatan menonton filem. Harap maklum.


Gelapnya. Ya, memang gelap. Sila percaya tahap kegelapan yang dipamerkan. Anda sudah berasa seram? Ingat, ini bukan blog paranormal. Ingat tu.


Lagi sekali diingatkan bukan blog mencari entiti paranormal. Blog ini adalah normal. Mungkin penulis tidak normal. Eh, penulis hanya bergurau. Senyuman itu baik untuk otot muka dan awet muda. Apa kena mengena dengan senyuman? Barangkali, sudah tersasul lagi.

Ketulusan hati: Banyak sebenarnya manfaat apabila seseorang itu berblogging. Selain dapat kenalan, berkongsi idea dan pengalaman, saya juga dapat belajar menguruskan laman sendiri. Terima kasih di atas pengalaman lalu yang menyebabkan saya kini mempunyai laman sendiri. Benarlah, pengalaman mematangkan seseorang insan.  





SOMEONE LIKE YOU BY ADELE



I heard that you're settled down
That you found a girl and you're married now
I heard that your dreams came true
Guess she gave you things I didn't give to you

Old friend, why are you so shy?
Ain't like you to hold back or hide from the lie

I hate to turn up out of the blue uninvited
But I couldn't stay away, I couldn't fight it
I had hoped you'd see my face and that you'd be reminded
That for me it isn't over

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I'll remember, you said
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead
Yeah

You know how the time flies
Only yesterday it was the time of our lives
We were born and raised
In a summer haze
Bound by the surprise of our glory days

I hate to turn up out of the blue uninvited
But I couldn't stay away, I couldn't fight it
I had hoped you'd see my face and that you'd be reminded
That for me it isn't over, yeah

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I'll remember, you said
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead

Nothing compares
No worries or cares
Regrets and mistakes
They are memories made
Who would have known how bittersweet this would taste?

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I'll remember, you said
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I'll remember, you said
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead

TEGURAN BIAR BERHEMAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga pada hari Jumaat yang mulia ini kita dikurniakan kesihatan yang baik dan hati dan lapang agar semua aktiviti yang dilakukan berjalan dengan lancar.

Teguran. Satu perkataan yang boleh menggambarkan identiti dan peribadi kita. Setiap manusia yang diciptakan oleh Allah pasti tidak sempurna. Oleh itu, Allah menciptakan manusia lain untuk saling melengkapi dan saling tolong-menolong dalam setiap perkara.


*Google*
Saling lengkap-melengkapi.


Ya, manusia tidak sempurna. Kita perlukan teguran untuk memperbaiki peribadi kita. Tetapi, teguran yang disampaikan perlulah secara berhemah. Islam membawa pendekatan yang cukup baik dalam kehidupan seharian kita.

Untuk menegur, kita hendaklah tidak menyakiti hati manusia yang ingin kita tegur. Teguran yang berkesan adalah secara lembut dan teguran yang membina untuk insan yang ditegur itu supaya mereka tidak berasa diperlekehkan. Sebaiknya, insan yang ingin menegur kesalahan ataupun khilaf insan lain perlulah mengambil pendekatan melalui sebaik-baik cara yang dibenarkan. 

Pada pandangan saya, untuk memberi teguran, seseorang itu tidak perlulah memberi teguran secara berhadapan dengan orang yang perlu ditegur di hadapan khalayak ramai. Ini pasti membuatkan insan itu akan berasa malu dengan teguran yang diberikan. Selain itu, kita juga dapat mengelakkan diri insan yang ditegur itu daripada aib. Kerana mungkin teguran yang diberikan itu akan membuka aibnya. 

Dalam memberi teguran, tidak perlu kita menghebohkan bahawa "Saya dah tegur si polan tu, tetapi dia tidak mengambil endah. Tengok apa yang sudah terjadi kepadanya". Tidak perlu menghebohkan. Cukuplah sekadar kita memberi teguran kepada individu berkenaan dan hanya kita dan dia sahaja yang tahu. Cukuplah Allah sebagai saksi. Itu sudah memadai.

Manusia itu tidak sempurna. Ingatlah, mengaibkan manusia lain itu dosanya tidak dapat diampuni sehinggalah manusia yang diaibkan itu memaafkannya dengan hati yang ikhlas. 



 
*Google*
Teguran sebegini rupa perlulah dielakkan.



*Google*
Tegurlah secara berhemah agar tidak menyinggung hati insan yang ingin ditegur.


Ketulusan hati: Saya bukanlah manusia yang sempurna. Jika terdapat sebarang teguran, saya sedia menerima. Ingatlah untuk memberi teguran biarlah berhemah.

Thursday, September 29, 2011

AKU TERJATUH OLEH ST12



Aku terjatuh
Aku terjatuh lagi di pelukanmu

Aku terjatuh
Aku terjatuh lagi di pelukanmu

Ku sedar diri tiada lagi rasa cinta 
Namun diriku tak ingin engkau terluka

Aku terjatuh
Aku terjatuh lagi di pelukanmu

Aku terjatuh
Aku terjatuh lagi di pelukanmu

Sudah ku bilang hapus airmata
Cinta ku hilang meninggalkanmu
Kamu telah berbeda, tergila-gila
Hidupku terasa, terasa hampa

Sudah ku bilang hapus airmata
Cinta ku hilang meninggalkanmu
Kamu telah berbeda, tergila- gila
Hidupku terasa, terasa hampa

Aku terjatuh
Aku terjatuh lagi di pelukanmu
Dipelukanmu

Aku terjatuh
Aku terjatuh lagi di pelukanmu

Sudah ku bilang hapus airmata
Cinta ku hilang meninggalkanmu
Kamu telah berbeda, tergila- gila
Hidupku terasa, terasa hampa

Sudah ku bilang hapus airmata
Cinta ku hilang meninggalkanmu
Kamu telah berbeda, tergila- gila
Hidupku terasa, terasa hampa

Sudah ku bilang hapus airmata
Cinta ku hilang meninggalkanmu
Kamu telah berbeda, tergila- gila
Hidupku terasa, terasa hampa


HIBURAN DALAM KEHIDUPAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang sudi menjengah laman ini yang tidak seberapa. Saya masih lagi dalam proses pembelajaran untuk mencari identiti untuk laman ini. Oh, tidak lupa juga kepada sahabat baru saya, tireless mom ~ beauty n soul terima kasih diucapkan. Selamat berkenalan Kak Faten yang gorgeous. Semoga ikatan silaturrahim ini mendapat keberkatan dan keredhaan daripadaNya.

Pada isu kali ini, saya ingin berkongsi sedikit pendapat dan pandangan saya mengenai hiburan. Hiburan yang dibenarkan yang mempunyai batas, bukan hiburan yang dilaknatiNya. Astaghfirullah hal azim. Diharapkan agar kita sebagai seorang Muslim sentiasa di bawah naungannya.



*Google*
Salah satu medium hiburan yang digemari remaja kini.




*Google*
Hiburan yang dinikmati secara solo melalui pendengaran.



Pada pandangan saya, hiburan itu sendiri bergantung kepada individu itu sendiri. Setiap insan pasti mempunyai daya keinginan untuk berhibur terutamanya remaja.

Berkaraoke, bermain bowling, mahupun menonton wayang merupakan antara medium dalam hiburan. Seperti yang saya nyatakan tadi, keinginan untuk berhibur pasti timbul dalam diri setiap insan. Tidak salah untuk berhibur tetapi kita perlu tahu batas dan sedar bahawa di dunia ini tidak ada satu hiburan pun yang mampu memberi kepuasan yang maksima terhadap individu itu sendiri. Hiburan akan dicari lagi dan lagi, berulang-ulang kali sehingga pada suatu masa perasaan bosan yang menguasai. Percayalah.

Berkaraoke misalnya, bagi pendapat saya, tidak menjadi masalah. Mengapa? Kerana apabila kita bersama-sama teman yang sejantina yang menikmati hiburan itu, kita akan berasa selamat kerana tiada golongan daripada jantina lain yang memerhatikan kita. Jadi, kita telah menjaga salah satu batas yang disyorkan iaitu tidak menarik perhatian jantina lain. Tetapi janganlah terlalu menarik perhatian dengan menyanyikan sesebuah lagu itu sehingga kedengaran sehingga ke luar pintu daripada bilik karaoke itu pula. Batas perlu dijaga. Itu yang pasti.

Selain itu, saya berpendapat hiburan yang kekal adalah dengan melakukan suruhanNya. Allah lebih memahami makhlukNya. Jadi, diciptakan hiburan untuk menggantikan karaoke.

Ada sesiapa yang tahu? Tidak lain tidak bukan adalah membaca dan mengkaji Al-Quran. Membaca Al-Quran juga memerlukan kepakaran dalam mengawal suara, pernafasan, dan terdapat banyak kebaikan yang lain. Benar, bukan?



*Google*
Tidak menjadi masalah untuk membaca Al-Quran biarpun ketika ketiadaan bekalan elektrik.



*Google*
Melentur buluh biarlah dari rebungnya.


Adakah anda bersetuju dengan saya? Oh, tidak perlu angkat tangan. Cukuplah sekadar memberi senyuman kerana senyuman itu merupakan sedekah. Minta maaf, penulis tidak pandai berjenaka di alam maya tetapi di alam realiti mungkin. Betul, ke? Entah, saya kurang pasti.

Selain itu, solat juga merupakan salah satu hiburan. Hiburan yang menenangkan. Peliharalah ia kerana solat adalah tiang agama. Terimalah video yang menyatakan kebaikan ini. Subhanallah.


Oleh Ustaz Shofwan Badrie


Ketulusan hati: Hiburan itu bergantung kepada individu itu sendiri untuk melaksanakannya. Ingat, jaga batas, jaga pergaulan, dan jaga peribadi. Jangan mudah terpengaruh dengan hiburan yang berlebih-lebihan. Hiburan Allah lebih mendamaikan.
   

Wednesday, September 28, 2011

WARKAH UNTUK CALON SUAMI SERTA CALON ISTERI

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bersama-sama kita hayati warkah dalam lagu ini. Warkah ini ditujukan untuk calon suami yang didambakan sekalian. Lagu adalah daripada kumpulan In-Team yang bertajuk Setanggi Syurga. Terimalah...






Setelah itu, terimalah pula warkah kedua yang didedikasikan khas untuk calon isteri pula. Lagu adalah daripada Rossa yang berjudul Ayat-Ayat Cinta. Kalau buat satu warkah sahaja nanti tak adillah, kan? Jadi, terimalah, buat semua calon isteri idaman sekalian...








NOTA CINTA BUAT BAKAL HAWA PELENGKAP TULANG RUSUK KIRI

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang budiman kerana sudi meluangkan masa membaca tampalan ini.

Sebelum meneruskan pembacaan, hayatilah bait-bait lagu Duhai Pendampingku. Untuk lebih merasai nikmat membaca, saya sarankan lagu ini dimainkan sambil membaca. He... he...






Warkah ini saya tujukan kepada kaum Hawa yang bakal menjadi tulang rusuk kiri buat kaum Adam. Pertama sekali, kaum Adam ingin nyatakan bahawa paras rupa bukan menjadi titik pertama untuk menjadi pelengkap kepada tulang rusuk yang hilang. Islam manggariskan beberapa panduan untuk memilih calon isteri. Hanya agama yang menjadi perkara utama dalam mencari pelengkap tulang rusuk kaum Adam.

Percayalah, mungkin terdapat beberapa atau segelintir kaum Adam yang menjadikan paras rupa dalam menjalin ikatan perhubungan. Tetapi, dalam mengecapi jalan menuju nikmat rumahtangga, kaum Adam pastinya akan memilih agama sebagai keutamaan. Mengapa? Kerana agama yang diamalkan dengan penuh kekusyukan dan keinsafan adalah perkara yang lebih utama berbanding kecantikan. Wahai kaum Hawa, kecantikan itu tidak akan kekal. Perlahan-lahan ia akan pergi meninggalkanmu seiring dengan pertambahan usia. Manakala agama yang sering didalami perlahan-lahan nescaya akan bertambah seiring menuju usia lanjutmu.


                                               
*Google*
Tenang pandangan kaum Adam apabila kaum Hawa berpegang teguh kepada agamanya.


Wahai kaum Hawa, bakal pelengkap rusuk kiri. Ketahuilah bahawa menutup aurat itu adalah kewajipan. Ianya wajib. Bukan fesyen semata-mata. Kaum Adam tidak mahu dipersalahkan di akhirat kelak apabila kami terlihat susuk-susuk tubuh yang tidak sebenar-benarnya di tutupi dengan sebaik-baiknya. Wahai kaum Hawa, ketahuilah, kami mempunyai satu nafsu dan sembilan akal manakala anda, kaum Hawa mempunyai satu akal dan sembilan nafsu. Memang kadangkala pandangan kaum Adam tidak dapat dielakkan. Mata-mata nakal kami, kaum Adam sukar untuk dilindungi. Wahai kaum Hawa, tolonglah. Tolong kaum Adammu ini untuk menundukkan pandangan. Berpakaianlah menutup aurat dan longgar bukan hanya memakai tudung tetapi pakaian yang benar-benar mengikut bentuk tubuhmu. Lagi sekali, kaum Adammu ini ingin meminta tolong. Tidak sukar pastinya.


 
*Google*
Indahnya kaum Hawa apabila berjaya menutup aurat sepenuhnya.



Selain itu, alangkah bahagianya sekiranya kaum Hawa yang dikurniakan kepada kaum Adam pandai memasak dan menghias rumah. Ini adalah satu bonus. Kaum Adam pastinya akan berasa tenang dan lapang setibanya di istana kita akibat keletihan setelah seharian bekerja mencari nafkah. Walaupun terdapat segelintir kaum Hawa yang tidak betah melakukan apa yang telah disebutkan, adalah tidak mengapa. Ini kerana kaum Adam percaya kaum Hawa akan belajar secara perlahan-lahan untuk menguruskan rumahtangga. Take your time, honey.

Sekiranya ditakdirkan kaum Hawa yang menjadi pelengkap rusuk kiri adalah seorang yang bekerjaya, hal ini juga adalah tidak mengapa. Setelah seharian penat bekerja, kita boleh meluangkan masa bersama-sama untuk melakukan kerja-kerja rumah. Tolong-menolong dan bertolak-ansur adalah kunci kebahagiaan rumahtangga. Kaum Adam percaya kita akan berlapang dada apabila kita bersama-sama menguruskan rumahtangga. 



*Google*
Bersama-sama menguruskan rumahtangga.


Ketulusan hati: Ingatlah para sahabat, rumahtangga adalah pelengkap iman seseorang. Peliharalah ia sebagaimana kamu memelihara imanmu.   

Tuesday, September 27, 2011

IMPOSSIBLE BY MADDI JANE



I remember years ago
Someone told me I should take
Caution when it comes to love
I did, I did

And you were strong and I was not
My illusion, my mistake
I was careless, I forgot
I did, I did

And now all is done
There is nothing to say
You have gone and so effortlessly
You have won
You can go ahead tell them

Tell them all I know now
Shout it from the roof top
Write it on the sky love
All we had is gone now

Tell them I was happy
And my heart is broken
All my scars are open
Tell them what I hoped would be

Impossible, impossible
Impossible, impossible

Falling out of love is hard
Falling for betrayal is worst
Broken trust and broken hearts
I know, I know

Thinking all you need is there
Building faith on love is worst
Empty promises will wear
I know, I know

And know all is gone
There is nothing to say
And if you're done with embarrassing me
On your own you can go ahead tell them

Tell them all I know now
Shout it from the roof top
Write it on the sky love
All we had is gone now

Tell them I was happy
And my heart is broken
All my scars are open
Tell them what I hoped would be

Impossible, impossible
Impossible, impossible

I remember years ago
Someone told me I should take
Caution when it comes to love
I did

Tell them all I know now
Shout it from the roof top
Write it on the sky love
All we had is gone now

Tell them I was happy
And my heart is broken
All my scars are open
Tell them what I hoped would be

Impossible, impossible
Impossible, impossible
Impossible, impossible
Impossible, impossible

I remember years ago
Someone told me I should take
Caution when it comes to love
I did


JAR OF HEARTS BY MADDI JANE




I know I can't take one more step towards you
'Cause all that's waiting is regret
And don't you know I'm not your ghost anymore?
You lost the love I loved the most

And I learned to live, half-alive
And now you want me one more time

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart

You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Who do you think you are?

I hear you're asking all around
If I am anywhere to be found
But I have grown too strong
To ever fall back in your arms

I learned to live, half-alive
And now you want me one more time

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart

You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Don't come back at all

Dear, it took so long just to feel alright
Remember how to put back the light in my eyes
I wish I had missed the first time that we kissed
Cause you broke all your promises

And now you're back
You don't get to get me back

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart

You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Don't come back at all

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart

You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Don't come back at all
Don't come back at all

Who do you think you are?


Monday, September 26, 2011

HIASAN PANDANGAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 


Pada tampalan kali ini, saya ingin berkongsi dengan sahabat tampalan mengenai hiasan pandangan. Semua gambar adalah sumbangan daripada *Google*. Terimalah...



Apa perasaan anda, apabila bangun daripada tidur, disajikan dengan santapan mata seperti ini?
Pasti indah, bukan?


Langit yang luas terbentang.



Penempatan yang sebiru laut.



Bukit-bukau hijau mendamai.



Tenang, bukan?



Pohon-pohon yang merendang sambil ditemani angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa.



Taman bunga yang seperti dalam kisah dongeng.



Bunga tulip yang menghiasi.



Indah seindah bunga di taman.



Damai sesejuk air yang mengalir.



Indah tetapi menggerunkan dalam diam.



Cantik di sebalik pesona mentari melabuhkan tirainya.



Bintang-bintang yang menghiasi malam.



Malam yang tidak lengkap tanpa bulan.


 Ketulusan hati: Indahnya alam ini. Mampu mencairkan hati dan jiwa yang dalam kekusutan. Hikmah di sebalik ciptaan Allah Yang Esa. Subhanaallah...