Wednesday, December 14, 2011

KEIKHLASAN CINTA

Aku mencintanya,
Kerana dia bukan siapa-siapa,
Bukan kerana hartanya,
Tetapi kerana agama Islam yang di peliharanya.

Aku mencintainya,
Kerana akhlaknya,
Sopannya,
Kelembutannya,
Dalam bertutur,
Dalam menjaga tingkahlakunya.

Aku mencintainya,
Kerana dia menjaga rukunnya dengan Allah Ta'ala,
Dengan Rasul Allah,
Dengan ikatan sesama manusia.

Aku mencintainya,
Kerana dia menjadi dirinya.

Aku mencintainya,
Kerana senyumannya menenangkanku,
Suaranya mengalunkan ayat suci Kalamullah menusuk kalbuku,
Kelembutannya mempersonakan pandanganku,
Riak wajahnya menghambarkan keikhlasan hatinya.

Aku mencintainya,
Sepenuh jiwa dan ragaku,
Sepenuh tadahan hatiku,
Tidak terluah dengan kata-kata,
Sehinggakan kata-kata menjadi lafaz yang terpendam dari bibirku.

Aku mencintainya seadanya,
Tidak perlu berpura-pura di hadapanku,
Tidak perlu menjadi luar biasa di kalangan yang biasa,
Semata-mata ingin menarik minatku,
Kerana dia telah lama memegang hatiku.

Aku mencintainya,
Berlandaskan aturan Allah Ta'ala untukku,
Bukan berlandaskan nafsu syahwatku,
Yang enggan mengenal erti kepuasan,
Dalam hubungan percintaan.

Aku mencintainya,
Dengan sejujurnya,
Sejujur keikhlasan cintaku terhadapnya.

Aku mencintainya,
Seadanya,
Kebaikan dan keburukannya,
Bersama kebaikan dan keburukanku,
Saling melengkapi,
Saling diperbetul,
Kerana Ilahi.

"''Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: