Saturday, October 29, 2011

MALAM

Malam,
Setiap kali kau singgah,
Pasti memberi kejutan,
Kejutan esok hari,
Yang entah tidak pasti.


*Yahoo*
Semestinya malam tidak akan lengkap tanpa adanya bulan.


Malam,
Sunyimu mendakapku,
Mendakapku tatkala ku terlena,
Mendakapku tatkala ku terjaga,
Tanpa segan silu mempamerkan dirimu,
Tanpa rungutan,
Tanpa rengekan,
Tanpa keresahan,
Kerana kau tahu itu tugasmu menjalankan perintahNya.

Malam,
Ku selusurimu dengan tabah,
Menanti agenda hari esok,
Mencorakkan masa hadapan,
Secerah bintang yang meminjamkan cahayanya buat sang bulan.



*Yahoo*
Saya di sini sudah lama tidak melihat bulan di langit. Hanya langit yang bercahaya lampu neon yang menemani malam saya. Bintang di manakah kau? Merajukkah? Saya meriduimu bintang. Terlebih sudah.


Malam,
Kesunyianmu menggentarkanku,
Keheninganmu merasukku,
Rohku seolah-olah terleka,
Dengan keselesaanmu.

Malam,
Inginku katakan,
Terima kasih,
Kerana menemaniku,
Sewaktu cutiku hampir seminggu,
Habis dimamah waktu.

Malam,
Oh malam,
Kesunyian yang menenangkan,
Merehatkan segala urat nadiku,
Merehatkan akal fikiranku,
Serta tubuhku,
Terima kasih Ya Allah,
Atas pemberian malam kepadaku.

*Yahoo*
Beginilah keadaan langit yang bertemankan lampu neon.

Ketulusan hati: Cuti seminggu hampir habis Ahad ini. Cuti pertengahan semester. Sekejap benar terasa masa berlalu. Sudah tentu saya tidak pulang ke kampung halaman. Tidak mengapa, baru terasa cabaran seperti belajar di luar negara. Ya. Saya seorang diri tanpa peneman. Rasa-rasanya mungkin hanya saya sahaja yang berada di aras saya. Peneman saya kini hanyalah malam. Saya kini gemar melihat langit. Entah mengapa. Tetapi kekaguman ke hadrat Allah, itu yang utama, terima kasih kerana membaca. Selamat malam. Oh, selamat pagi, barangkali.

No comments: