Saturday, October 29, 2011

FILEM AKU TAK BODOH

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada tampalan kali ini, saya ingin bawakan anda menyusuri liku-liku perasaan sebagai remaja.

Berdasarkan pendapat saya, filem ini ajar ditonton oleh segenap lapisan masyarakat kerana di sini kita boleh mendalami lebih banyak gelodak perasaan remaja terutama lelaki kerana filem ini menampilkan remaja lelaki sebagai latar belakang cerita ini.


 Image Detail
*Yahoo*
Poster bagi filem Aku Tak Bodoh.

Saya tahu dan sedar mungkin ada di antara kita yang perasan bahawa filem ini telah lama disiarkan tetapi saya baru menontonnya sebentar tadi melalui sini.

Tidak rugi jika saya syorkan anda untuk menontonnya kerana bagi saya walaupun ada segelintir insan yang mengatakan bahawa filem ini adalah filem yang diplagiat dari filem lain yang sudah tentunya saya tidak ingin sebutnya di sini, cuba anda selami isi filem ini untuk memahami penceritaan yang dipaparkan.

Perlakuan yang berlaku sehari-hari, pergolakan jiwa remaja serta ibubapa yang sememangnya terjadi, boleh mematangkan anda untuk melihat sendiri bagaimana cerita ini diolah. Bagi saya, cuba selami cerita ini dan tolak ke tepi isu plagiat atau sebagainya. Anda pasti dapat mempelajari sesuatu daripadanya.

Tidak salah rasanya saya nyatakan bahawa filem ini berkualiti walaupun terdapat sedikit kekurangan di dalamnya. Ya. Tiada manusia yang sempurna. Jika kita perhatikan setiap filem yang dipaparkan, secara teliti mahupun tidak, pasti akan ada kekurangan walaupun filem tersebut meraih kutipan pecah panggung sekalipun.


Image Detail
*Yahoo*
Dua jejaka yang merupakan sahabat baik menerajui filem ini.

Tidak semestinya jika kita tidak menonton sesuatu filem itu, bermakna kita tidak menyokong industri filem kita. Walaupun tanpa panggung, pada pendapat saya medium seperti youtube iaitu medium yang mudah diakses oleh sesiapa sahaja untuk menonton filem. Jadi, jangan sia-siakannya.

Saya sekadar berkongsi. Mungkin ada segelintir yang akan menghentam saya dengan budaya youtube ini. Tidak mengapa. Kerana anda juga adalah manusia. Rambut sama hitam hati lain-lain. Benar, tidak?

Lakonan Adibah Noor cukup berkesan dalam filem ini. Walaupun penampilannya adalah sekejap tetapi impaknya besar. Tidak lupa juga kepada semua para pelakon yang berada di dalam poster flem di atas.

Bukan saya tidak mahu mengulas mengenai industri perfileman negara kita, tetapi cukuplah sekadar kita dapat melihat senario yang logik dalam filem ini. Sepanjang saya menonton filem Melayu, kerana saya penggemar industri ini, walaupun ditonton secara percuma, menonton filem tidak kira apa genre sekalipun, logik itu perlulah ada. Itu adalah asas. Ini adalah pendapat saya. Pendapat anda juga mungkin benar, barangkali?

Cukuplah dahulu perkongsian saya mengenai filem ini, walaupun saya tidak mengolah seadanya. Saksikanlah filem ini sendiri dan anda pasti menemui jawapannya.


*Yahoo*
Salah satu babak dalam filem tersebut. Melihat tarikh filem ini di dalam gambar di atas membuatkan saya keliru kerana tidak sepadan dengan tarikh yang berada di dalam poster. Pelik tapi benar, barangkali.


Ketulusan hati: Hidup ini kadangkala kita perlu belajar dari pengalaman sendiri, pengalaman insan lain serta filem juga. Pengalaman itu kita kutip, simpan, tapis dan praktikkan apabila kita perlu untuk menggunakannya. InsyaAllah, hidup kita lebih bermakna serta tidaklah terlalu kosong walaupun kita tidak mempunyai pengalaman yang serupa. Benar, bukan?

No comments: