Sunday, October 23, 2011

FAKULTI KEJURUTERAAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera sahabat handai saya sekalian. Terima kasih kerana masih lagi sudi menjengah laman peribadi saya ini. Saya mendoakan agar kita semua dipermudahkan urusan oleh Allah hendaknya.

Berdasarkan tajuk di atas, apa yang terlintas fikiran anda? Ya. Pendapat itu tidak mengenal benar atau salah. Kerana itu adalah pandangan kita terhadap sesuatu isu. Harap maklum.

Sebuah pusat pengajian yang sering didominasi oleh golongan lelaki. Itulah yang sering terlintas di benak fikiran.

Tidak dapat dinafikan mereka sememangnya berkuasa di daalm bidang ini. Tetapi tidak lupa juga, golongan wanita juga tidak ketinggalan untuk turut serta berjihad mempelajari ilmu di dalam bidang ini.

Sesungguhnya ilmu Allah itu adalah luas dan kita sebagai hambaNya hendaklah bersedia menerokanya walau bagaimana cara sekalipun. Ilmu itu tidak mengenal jantina. Wanita mahupun lelaki bersama-sama turut serta menggali ilmu Allah. Semoga ilmu yang dipelajari mendapat keberkatan dariNya. InsyaAllah. Bersama-sama kita mendoakannya.

Secara jujurnya, saya ingin berkongsi pemandangan mata yang saya dapat terokai di fakulti yang teristimewa di hati saya ini. Kenapa teristimewa? Anda pasti tertanya-tanya, bukan? Sila baca coretan ini sehingga ke rangkap yang terakhir dan saya pasti anda akan memahami perkara yang cuba saya sampaikan.

Saya layarkan pandangan anda untuk menikmati pemandangan di sekitar kawasan yang berkaitan dengan tajuk pada tampalan saya pada kali ini. Saya berharap agar anda dapat melayan kerenah mata anda.

Mari saya tunjukkan kepada anda fakulti teristimewa di hati saya dan sesungguhnya saya amat bersyukur ke hadrat Allah kerana walaupun saya tidak di terima melanjutkan pelajaran saya di luar negara, pemandangan di bawah sebenarnya tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Oh, sungguh manis sekali penulis ini mencoretkan kata-kata untuk memancing minat anda untuk membaca sehingga ke titik akhir ayat bagi tampalan pada kali ini.

Manis sekali. Masam, masin, tawar, pahit, dan kelat berapa kali pula? Sila abaikan. Terima kasih kepada sahabat saya yang telah lama berkunjung ke laman peribadi saya ini kerana saya pasti anda sedikit sebanyak memahami ragam penulisan saya yang secara tiba-tiba tidak tentu arah dibuat oleh sang penulis. Terima kasih sahabat sekalian.

Sila menjamu pemandangan yang disediakan oleh sang penulis. Sememangnya saya tidak begitu mahir mempotretkan gambar tetapi saya suka mengambil gambar tetapi saya tidak gemar bergambar. Tidak berbelit, bukan? Sila baca untuk kali kedua untuk menajamkan pemahaman anda.

Cantik bukan? Bukan cantik? Tidak mengapalah.


Kasihan pokok tersebut. Adakah memang begitu pertumbuhannya atau ia mencari cahaya matahari untuk melakukan fotosintesis. Tetapi matahari tidak berada di bawah.


Di sini boleh lah anda bersantai sambil merasakan diri terawang-awangan di atas air sambil menikmati angin bayu yang menyinggah lalu.


Air yang tenang jangan di sangka tiada ikan. Terdapat banyak ikan yang berada di sini. Silalah percaya kerana ini adalh kenyataan, bukan cubaan. Kadangkala biawak juga tidak melepaskan peluang untuk singgah di permukaan air tersebut.


Tempayan yang diletakkan sekadar hiasan pandangan. Ini adalah bilik peperiksaan dan di atas, terletaknya makmal komputer. Saya terasa bagaikan pemandu pelancong di alam maya yang membawa anda menerokai fakulti teristimewa di hati saya.


Sambil menikmati pemandangan, silalah berimaginasi kawasan ini seperti taman larangan sambil menyanyi lagu kegemaran seperti yang selalu di pamerkan oleh filem Melayu lama. Pasti terbuai perasaan anda.


Tenangnya air. Tetapi pelik. Semasa gambar ini diambil kawasan sekeliling adalah panas terik, tetapi gambar ini menunjukkan seolah-olah angin begitu nyaman bertiup. Ini lah keistimewaan teknologi.


Awan yang berjaya menggamit pandangan saya. Anda pula bagaimana?


Pohon kehijauan yang segar mata memandang.


Kelihatan kubah masjid. Seperti mencari barang tersembunyi pula.


Sila cari tapak perjalanan roket di angkasa raya.


Awan indah yang berjaya dirakamkan.


Pemandangan yang boleh dijadikan latar untuk pembikinan video. Sesuai sangat kata sang penulis.


Pemandangan untuk video klip bagi adegan tari-menari sambil bermain sorok-menyorok.


Tempat yang lebih sesuai bagi adegan sorok-menyorok secara beramai-ramai.


Permandangan utama fakulti teristimewa di hati.


Apakah benda tersembunyi yang tedapat di dalam gambar ini?


Jawapannya adalah satelit.


 Teka-teki teka-tekuk, bendera apa yang anda tengok? Sesuai ke pantun tersebut?


Indah serta tenang, bukan?


Ini pohon apa? Ini pohon kelapa nak. Pohon apa? Pohon kelapa. Pohon apa? Pohon kelapa. Kenyataan adaptasi daripada iklan. Ini pohon di kolej saya sebagai tambahan kerana ia tiada kaitan dengan tajuk tampalan. Jangan salah tafsir. Sedapnya kalau dapat minum air kelapa.


Ketulusan hati: Berdasarkan imej yang berjaya saya rakamkan, pemandangan yang terdapat di fakulti tersebut mendorong saya untuk meletakkannya di sudut teristimewa di hati saya. Harap maklum. Siapa yang tidak menyayangi tempat untuk menuntut ilmu, benar bukan? Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat bermain dengan ilmu. Betul ke? Oh, saya tidak bermain-main ketika menuntut ilmu kerana boleh mengakibatkan proses pembelajaran itu adalah kurang efisien. Terima kasih kerana sudi membaca dan silalah lontarkan idea anda sekiranya anda ada idea tersebut.

"Silalah klik saya," Iklan ini berkata.

No comments: